Khamis, 21 Mac 2024

Siapa punya wang RM500,000 ditinggal di parkir pusat beli-belah?


Polis meminta pemilik sebuah bagasi berisi wang lebih RM500,000 yang ditemukan di tempat parkir kereta pusat beli-belah di Damansara supaya tampil ke balai polis berdekatan bagi membantu siasatan.


Ketua Polis Selangor, Datuk Hussein Omar Khan berkata, bagasi berwana merah jambu dan putih itu ditemukan seorang pengawal keselamatan kira-kira pukul 8 pagi semalam.


"Di dalam bagasi tersebut, terdapat wang tunai not RM10, RM50 dan RM100.


"Kami meminta pemilik beg ini supaya tampil ke Ibu Pejabat Daerah (IPD) Subang Jaya bersama bukti berkaitan bagi mengesahkan wang tersebut adalah miliknya," katanya pada sidang akhbar di IPD Subang Jaya hari ini.


Hussien memaklumkan, hasil pemeriksaan mendapati televisyen litar tertutup (CCTV) yang dipasang di lokasi tersebut tidak dapat memberikan bukti yang mencukupi berkenaan pemilik wang tunai tersebut.


"Di tempat parkir itu terdapat CCTV, namun bukan di kawasan beg itu dijumpai. CCTV tersebut dipasang di kawasan keluar masuk kenderaan," ujarnya.


Menurut Hussien, pihaknya percaya wang tunai yang dijumpai itu adalah tulen dan akan mendapatkan pengesahan daripada Bank Negara Malaysia (BNM) dalam masa terdekat.


"Susulan itu, kita membuka siasatan di bawah kertas inkuiri polis berkaitan penemuan wang berkenaan.


"Jika pemilik ingin menuntut wang berkenaan, kita minta turut membawa bukti-bukti berkaitan. Bagaimanapun sekiranya ia tidak dituntut, wang ini kita akan serahkan kepada pihak mahkamah untuk tindakan selanjut," katanya.


Wang tunai yang dijumpai dalam bagasi di tempat parkir di pusat beli-belah di Damansara, Petaling Jaya pada Rabu. - Foto Sinar Harian.


EmoticonEmoticon