Jumaat, 17 November 2017

Cari Harta Karun Jumpa Benda Lain Terkubur Di Tengah Hutan


Benarkah kerja mencari harta karun ini merupakan pekerjaan yang romantis dan indah. Filem yang dibintangi Nicholas Cage dan Harrison Ford menjadikan aktiviti ini kelihatan seperti pekerjaan impian yang selalu anda kenali. Pada hakikatnya memburu harta karun tidak seperti yang ditunjukkan dalam filem.

Ianya kotor, memenatkan dan memerlukan kerja keras namun jarang menghasilkan pulangan yang lumayan. Tetapi adakalanya ianya sangat berbaloi seperti penemuan motosikal ini dari era perang dunia ke-2. Tinggalan sejarah berusia lebih 80 tahun itu berkarat dan hodoh dari pandangan mata namun ia sangat bernilai bagi pengumpul barang antik.

Motosikal itu ditemui terkubur di sebuah daerah di Rusia. Motosikal yang dijumpai itu mungkin model asal DKW Luxus 300, mungkin juga model motosikal Red October L-300 buatan Rusia, kerana kedua-dua reka bentuk motosikal ini serupa.

Motosikal yang digali ini sangat usang dan rosak menyebabkan sukar untuk kenal pasti modelnya. Pengilang Rusia dilesenkan oleh DKW turut mengeluarkan motosikal dengan reka bentuk sama yang diberi nama Red October L-300.

Semasa peperangan lebih 80 tahun lalu Rusia mula mengeluarkan versi motosikal mereka sendiri. Akhirnya Red October 300 berjaya dihasilkan dengan meletak lambang 'L'. Lambang 'L' merujuk kepada Leningrad, Sankt Petersburg, nama bandar tempat ia dihasilkan.



Penemun ini merangkumi sejarah kisah perjalanan motosikal itu yang turut dikaitkan orang-orang pernah menunggangnya. Sejarah adalah nyata dan tidak boleh dinafikan, samalah juga penemuan ini. Walaupun lebih daripada 80 tahun terkubur di dalam hutan namun akhirnya dijumpai.

Sekali gus merupakan satu penemuan sejarah yang amat berharga. Apabila kita melihat kisah sejarah yang di filemkan, beberapa perkara kita perlu pertimbangkan tentang kebenaran sejarah. Kebanyakan cerita dalam filem sedikit diubah supaya jalan cerita lebih menarik.

Berbeza dengan nilai sejarah seperti ini, kita melihat secara nyata. Walau apa sahaja yang berlaku dan bagaimanapun ia telah hilang, adalah bukti masa lalu dan kini akan dirumuskan oleh generasi akan datang yang bertuah untuk melihatnya secara langsung.



Model October L-300.


EmoticonEmoticon