Selasa, 1 Mei 2018

Misteri Hidupan Di Pulau Socotra Yang Unik

Pulau socotra

Misteri pulau terpencil yang wujud sejak jutaan tahun lalu yang terletak di lautan Hindi di selatan Yaman. Pulau ini seakan dirahsiakan oleh kerajaan Yaman kerana tidak pernah mempromosi untuk tujuan pelancongan. Dikatakan bahawa pulau ini adalah salah satu daripada tempat paling pelik di dunia.

Terdapat tumbuh-tumbuhan aneh yang tidak didapati di tempat lain, dan landskap pulau ini kelihatan seperti datang dari planet lain. Pulau ini juga merupakan rumah bagi kira-kira 900 spesies flora dan fauna yang unik. Hampir 1/3 spesies yang terdapat di pulau ini tidak dapat temui dikawasan lain.

Menurut seorang peneliti Bin's Corner, beberapa jenis tumbuhan yang ada di pulau ini telah berevolusi menyesuaikan dengan keadaan perubahan iklim dan biologi, menjadikan pemandangan yang terdapat di pulau Socotra ini sungguh menakjubkan.



Kebanyakan peneliti mengelar pulau ini sebagai 'dunia yang hilang'. Pulau ini dipercayai telah terpisah dari daratan Afrika selama 6 hingga 7 juta tahun yang lalu. Terletak di lautan Hindi sekitar 250 kilometer dari Somalia dan 340 kilometer dari Yaman. Pulau ini memiliki pantai berpasir yang sangat luas, gua batu kapur dan gunung-ganang yang tinggi, tetapi sebahagian besar dari pulau ini sangat panas dan kering sehingga mencipta beberapa tanaman yang menakjubkan.

Pulau ini memiliki gurun tropika dengan suhu melampau dan hampir tidak pernah hujan. Keadaan ini menjadikan wujud tanaman khas seperti mawar padang pasir yang hanya boleh ditemui di pulau Socotra. Pulau yang digambarkan tempat paling asing di bumi ini mempunyai penduduk sekitar 40 ribu, jumlah penduduk yang ada di pulau ini baru diketahui beberapa tahun lalu.

Pulau ini memiliki tiga geografi yang berbeza iaitu daratan pesisir yang sempit, sebuah daratan batu kapur yang tinggi dan pergunungan yang mencapai ketinggian sehingga 1500 meter. Nama Socotra diambil dari bahasa Sansekerta iaitu Sukhadhara Dvipa yang bermaksud 'pulau kebahagiaan'.




Di pulau Socotra, kita boleh menemui pokok Darah Naga (Dracanea Cinnabari). Pokok Darah Naga adalah antara pokok unik terdapat di pulau ini. Pohon Darah Naga yang berbentuk payung serta cabang padat dan mempunyai getah seperti darah ini sering digunakan untuk ritual sihir, perubatan dan pewarna, sementara mawar gurun memiliki batang bulat yang menarik. 

Penduduk yang hidup di pulau ini menggunakannya sebagai ubat dan kosmetik. Tidak hanya tumbuh-tumbuhan, pulau Socotra juga kaya akan haiwan cantik yang belum pernah ditemukan di tempat lain. Antara haiwan yang ditemui di sini seperti Burung, Ketam dan Laba-Laba endemik. Di Pulau ini juga terdapat dari 90 peratus jenis reptilia.

Jenis burung pula terdiri dari 192 spesies, dan 44 dari spesies itu ialah burung yang hanya kita boleh temui di pulau ini. Spesies endemik terumbu karang juga terdapat disini. Pulau ini pernah dicalonkan sebagai salah satu dari tujuh keajaiban dunia yang baru. Selain itu UNESCO memberikan penghargaan kepada pulau ini sebagai salah satu Lokasi Warisan Dunia.




EmoticonEmoticon