Ahad, 14 Mei 2017

Kewujudan Kota Emas Paititi Kekal Misteri Sehingga Kini


Berdasarkan cerita lisan turun temurun tradisi Inca, diceritakan bahawa jauh di dalam hutan Amazon di timur wilayah Andes di Peru terdapat sebuah kota misteri. Tempat ini disebut Paititi 'the lost city of gold' atau kota emas yang hilang. Sejak dulu lagi ramai pemburu harta karun cuba menjejaki kota ini termasuk ahli arkeologi yang turut mencari kota legenda ini.

Namun bukan perkara yang mudah untuk menjejaki kota emas ini. Hutan Amazon adalah tempat yang amat berbahaya kerana perdagangan kokain dan pembalak haram aktif di dalam hutan ini. Banyak penjalajah yang ditembak mati ketika memasuki kawasan ini. Malah ada yang dilaporkan hilang dan sehingga kini tidak dapat dikesan.

Selain itu, kehilangan mereka turut dikaitkan dengan unsur mistik yang sukar dijelaskan. Hal ini mungkin boleh menjelaskan mengapa ramai orang mati ketika melakukan pencarian di hutan itu. Ada juga antara mereka mencari kota ini bertujuan untuk belajar lebih banyak tentang sejarah kewujudan Paititi.

Menurut legenda, Paititi dibina oleh pahlawan Inca yang bernama Inkarri. Dia juga membangunkan kota Cusco sebelum berundur masuk ke hutan apabila para penakluk Sepanyol tiba. Ketika penakluk Sepanyol memasuki Cusco, mereka mengambil emas dan perak tetapi mereka hanya menemui sebahagian kecil daripada jumlah sebenar.

Kebanyakan harta seperti emas tidak pernah ditemui sehingga sekarang, dipercayai bangsa Inca menyembunyikannya sebelum kedatangan penjajah ketika itu. Menurut kabar angin, barangan berharga dan emas miliki peradaban Inca disembunyikan di kota Paititi (kewujudan kota emas Paititi hanya legenda).

Pada tahun 2001, arkeologi Italia yang bernama Mario Polia menemui laporan dari seorang mubaligh bernama Andres Lopez yang disimpan di arkib di kota Vatikan, Itali. Dalam dokumen tersebut bertarikh pada tahun 1600, Lopez menjelaskan secara terperinci sebuah kota besar yang kaya dipenuhi emas, perak dan hiasan mewah.

Ia terletak di tengah-tengah hutan tropika yang disebut Paititi oleh penduduk asli. Lopez memberitahu tentang penemuan tersebut namun tidak menyatakan dengan jelas lokasi kota emas itu. Satu kumpulan berusaha menyelidik kebarangkalian kewujudan kota Paititi. Mereka kemudian menghabiskan masa selama dua tahun berada di hutan Amazon pada tahun 2001 hingga 2002.

Mereka menemui beberapa sisa runtuhan menarik berdekatan bandar Riberalta di utara Bolivia, dipercayai pecahan seramik Inca, namun mereka tidak menemui emas ataupun perak serta barang berharga lain di tempat itu. Pada tahun 2008 sekali lagi dihebohkan dengan berita penemuan runtuhan purba di Kabupaten di Peru.

Dalam laporan menyatakan bahawa penemuan itu adalah antara sepihan kota yang hilang. Sekali gus menarik minat ramai terutama ahli arkolegi, namun penyelidik tidak yakin bahawa runtuhan itu ada kaitan dengan kota emas yang disebut-sebut. Pemburu harta karun masih mencari kota emas itu walaupun kewujudannya masih diragui dan terus menjadi misteri dunia hingga kini.
This Is The Oldest Page


EmoticonEmoticon