Rabu, 20 Mac 2024

Bank alami gangguan, pelanggan boleh keluar wang 'tanpa had' lebih RM189 juta


Pengguna sebuah bank komersial terbesar di Ethiopia ibarat mendapat durian runtuh apabila mereka bebas mengeluarkan jumlah wang yang dikehendaki, gara-gara berlaku gangguan sistem pada awal pagi Sabtu lalu, lapor BBC News pada 18 Mac 2024.


Pelanggan Commercial Bank of Ethiopia (CBE) mendapat maklumat bahawa mereka boleh mengeluarkan wang melebihi baki dalam akaun mereka.


Media tempatan melaporkan lebih AS$40 juta (RM189 juta) dikeluarkan atau dipindahkan ke akaun bank lain sebelum CBE berjaya membekukan semua transaksi setelah beberapa jam.


Presiden CBE, Abe Sano berkata, kebanyakan wang itu dikeluarkan oleh penuntut universiti setelah khabar angin tentang kejadian tersebut.


"Barisan panjang dapat dilihat di mesin teler automatik (ATM) di beberapa kampus. Mereka berlumba-lumba keluarkan wang sehingga polis tiba," jelas laporan itu lagi.


Salah seorang pelajar University Institute of Technology memberitahu, dia tidak percaya apabila dimaklumkan oleh rakannya.


Seorang lagi penuntut di Dilla University di selatan Addis Ababa berkata, sejumlah rakannya mengeluarkan wang dari ATM antara waktu tengah malam dan 2 pagi (waktu tempatan).


Lebih 38 juta merupakan pemegang akaun CBE yang ditubuhkan kira-kira 82 tahun lalu.


Sementara itu, Bank Pusat Ethiopia yang bertindak sebagai badan induk sektor kewangan menjelaskan 'gangguan' itu berlaku ketika aktiviti penyelenggaraan dan pemeriksaan.


Sebanyak tiga universiti mengeluarkan kenyataan meminta penuntut yang terlibat supaya mengembalikan wang yang bukan milik mereka.


"Sesiapa yang memulangkan wang tidak akan didakwa atas kesalahan jenayah," kata Abe Sano.


Seorang pelajar dari Universiti Jimma berkata, dia tidak mendengar mengenai sesiapa memulangkan wang itu, namun menambah, dia melihat kenderaan polis berada di kampus. - Sumber BBC News.


Ibu pejabat CBE di Addis Ababa. - Foto AFP.


EmoticonEmoticon