Rabu, 5 Oktober 2022

Wanita dipecat kerana tiba-tiba hamil lagi semasa cuti bersalin


Seorang wanita di Britain menerima pampasan berjumlah £7,500 (RM39,614) kerana dipecat selepas memberitahu majikannya bahawa dia hamil ketika cuti bersalin, lapor akhbar Metro UK pada 3 Oktober 2022.


Siobhan Black sedang bercuti selepas melahirkan anak pertamanya ketika dia memberitahu majikannya, Evelyn Drain bahawa dia hamil lagi.


Kedua-dua mereka sebelum itu bersetuju bahawa Black akan kembali bekerja di salun rambut, Pat Drain Barbers di Lanarkshire Utara pada April lalu, namun dia diberhentikan pada hari pertama kembali bekerja.


Drain mendakwa bahawa dia memecat Black kerana faktor perniagaan, namun tribunal buruh mendapati bahawa Black telah didiskriminasi kerana hamil dan mengarahkan majikannya membayar pampasan.


Semasa perbicaraan berlangsung, Black berhujah tidak ada proses pemberhentian kerja, dan dia 'hanya dipilih untuk dipecat' selepas memberitahu Cik Drain tentang kehamilan itu.


Drain dalam hujah pembelaannya berkata, dia memecat Black kerana keadaan perniagaannya yang agak tidak menguntungkan.


"Kami mendapati Drain gagal membuktikan pemecatan tersebut dilakukan atas sebab yang tiada kena mengena dengan kehamilan Black.


"Dalam keadaan ini, kami mendapati tuntutan (Black) itu berasas," kata Hakim Pekerjaan, James Hendry. - Sumber Metro UK.


Tukang gunting rambut Pat Drain di Kilsyth, Lanarkshire Utara, memecat seorang pendandan rambut selepas dia hamil semasa cuti bersalin. - Foto Metro UK.


EmoticonEmoticon