Rabu, 5 Oktober 2022

NASA rakam imej Matahari yang menakutkan mengeluarkan 'letusan tenaga sangat kuat' menyebabkan gangguan radio di Bumi

 

Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) berjaya merakam imej menakjubkan letusan tenaga yang meletus dari Matahari, lapor akhbar The Sun UK, semalam.


Hamparan zarah bercas yang besar dikenali sebagai letusan suria dilaporkan sangat kuat sehingga menyebabkan gangguan pada radio di Bumi pada hari Selasa, 4 Oktober 2022.


Menurut NASA, letusan suria yang kuat itu dilepaskan dari Matahari pada Isnin, pukul 9.25 malam (waktu tempatan).


Balai Cerap Dinamik Suria NASA yang bertanggungjawab menjejaki aktiviti Matahari, merakam foto kejadian yang jarang berlaku itu.


Dalam satu kenyataan, NASA berkata, letusan suria yang besar boleh mengganggu medan magnet Bumi serta menyerakkan radio dan isyarat Sistem Penentu Kedudukan Global (GPS).


Menurut Pentadbiran Lautan dan Atmosfera Negara (NOAA), sebilangan kecil gangguan pada fungsi radio telah diperhatikan semalam susulan letusan sinaran elektromagnet Matahari.


Letusan suria yang baru berlaku itu dikelaskan sebagai suar X1. Kelas X menandakan suar paling panas manakala nombor menandakan tahap kekuatannya. X2 adalah dua kali lebih sengit daripada X1, X3 adalah tiga kali lebih sengit.


Setiap ribut suria digredkan mengikut keterukan pada skala satu hingga lima, dengan G1 digambarkan sebagai "kecil" dan G5 sebagai "melampau".


Pada bahagian atas skala, ribut mendatangkan malapetaka pada medan magnet planet kita, yang boleh mengganggu grid kuasa dan rangkaian komunikasi.


"Radiasi berbahaya daripada suar tidak boleh melalui atmosfera Bumi untuk menjejaskan manusia secara fizikal di atas tanah. Bagaimanapun apabila cukup sengit, ia boleh mengganggu suasana di lapisan tempat isyarat GPS dan komunikasi bergerak," kata NASA.


Pada tahun 1989 lalu, suar suria yang lebih besar telah mendatangkan malapetaka di planet kita. Letusan suria yang kuat menembak begitu banyak zarah bercas elektrik di Bumi sehingga Wilayah Quebec Kanada kehilangan kuasa selama sembilan jam. - Sumber The Sun.


NASA mengeluarkan imej suar suria yang meletus pada permukaan Matahari pada hari Isnin. - Foto NASA.


EmoticonEmoticon