Isnin, 19 September 2022

Pendapatan tahun lepas mencecah RM28.5 bilion, Mesir naikkan lagi kadar tol Terusan Suez


Kerajaan Mesir mengumumkan kenaikan yuran transit bagi semua jenis kapal termasuk pengangkut minyak yang melalui Terusan Suez. Perkara itu diumumkan oleh Pihak Berkuasa Terusan Suez (SCA) dalam kenyataan, kelmarin.


Menurut kenyataan itu, sebanyak 15 peratus kenaikan bayaran akan dikenakan kepada kapal tangki yang membawa minyak dan produk petroleum, di samping 10 peratus peningkatan untuk pengangkut pukal kering serta kapal persiaran.


Pengerusi SCA, Osama Rabie, seperti yang dilaporkan agensi berita Xinhua berkata, kenaikan yang akan berkuat kuasa pada 1 Januari 2023 itu adalah tidak dapat dielakkan dan merupakan satu keperluan.


Menurut beliau, faktor yang mencetus kepada kenaikan tersebut adalah kadar inflasi global yang semakin melonjak, sekali gus meningkatkan kos operasi, penyelenggaraan dan perkhidmatan maritim laluan air paling penting di dunia itu.


Kira-kira 10 peratus daripada kapal dagangan global termasuk tujuh peratus daripada kapal minyak di dunia menggunakan Terusan Suez yang menghubungkan Laut Mediterranean ke Laut Merah.


Pihak berkuasa berkata, terdapat 20,649 kapal melalui terusan itu pada tahun lepas, peningkatan 10 peratus berbanding 18,830 kapal pada 2020. 


Ia sekali gus menjadikan pendapatan yang diperoleh daripada laluan di situ sebagai sumber utama penyaluran mata wang asing ke Mesir.


Pendapatan tahunan Terusan Suez pada 2021 mencecah AS$6.3 bilion (RM28.5 bilion), jumlah tertinggi dalam sejarah negara.


Negara itu bagaimanapun kini berdepan cabaran ekonomi yang serius dan semakin kehabisan mata wang asing yang diperlukan untuk membeli keperluan komoditi seperti bijirin serta bahan api.


BACA: Dunia rugi RM1.6 bilion sejam, disebabkan kapal kontena besar tersadai di Terusan Suez.


Rakaman trafik yang boleh dilihat di Terusan Suez. - Foto Pusat Media Terusan Suez.


EmoticonEmoticon