Rabu, 21 September 2022

'Simpanan' emas dan tembaga bernilai berbilion ringgit ditemui di Arab Saudi


Kerajaan Arab Saudi, pada Khamis lepas mengumumkan penemuan tapak galian emas dan bijih tembaga baharu di wilayah Madinah, lapor Al Arabiya News pada 16 September 2022.


Penemuan bijih emas itu berada dalam sempadan Aba al-Raha, di wilayah Madinah, kata Pemantauan Geologi Arab Saudi dalam catatan di media sosial. Ia turut menyatakan bijih tembaga ditemui di empat tapak di wilayah Wadi Al-Faraa juga di Madinah.


Al Arabiya News melaporkan, penemuan baharu itu dijangka menarik pelabur tempatan dan antarabangsa dan seterusnya menyumbang kepada pembangunan ekonomi negara.


Laman web itu melaporkan, ia mempunyai saiz pelaburan yang dijangkakan sebanyak AS$533 juta (kira-kira RM2.4 bilion) dan dijangka menjana sekitar 4,000 pekerjaan.


Perlombongan adalah satu daripada sektor yang dikenal pasti untuk pengembangan ekonomi sebagai sebahagian daripada matlamat Wawasan 2030, yang diilhamkan oleh Putera Mahkota Arab Saudi Mohammed Salman.


Pada Jun, apabila Putera Mahkota Saudi mengumumkan keutamaan negara untuk sektor penyelidikan dan pembangunan (R&D), pembangunan mampan sektor perlombongan yang berkembang pesat turut menjadi titik tumpuan.


Pada Mei, Kementerian Perindustrian dan Sumber Mineral Arab Saudi menggariskan rancangan untuk menarik AS$32 bilion (kira-kira RM145 bilion) pelaburan ke dalam sektor perlombongan.


Pada bulan Januari lalu, Profesor Abdulaziz bin Labon, Pengerusi Persatuan Koperasi Ahli Geologi Arab Saudi memberitahu SPA bahawa negara itu mempunyai sekurang-kurangnya 5,300 lokasi mineral sama ada yang berbentuk logam atau bukan logam, bahan binaan, batu hiasan dan batu permata.


Sasaran kementerian akan membiayai sembilan projek perlombongan untuk mineral dan logam. - Sumber Al Arabiya News.


Foto fail menunjukkan lombong emas Al Amar, 200 kilometer dari barat daya Riyadh. - Foto fail Reuters.


EmoticonEmoticon