Rabu, 21 September 2022

Petani temui mozek era Byzantine yang memiliki corak 'aneh' ketika bercucuk tanam di kebun zaitunnya


Seorang petani Palestin dan anaknya menemui artifak berupa mozek berharga ketika era Byzantine, yang bercorak pelbagai jenis burung berwarna-warni dan beberapa haiwan lain selepas membuat penggalian hampir tiga bulan di kebunnya, lapor akhbar Reuters pada 18 September 2022.


Penemuan mozek itu mendapat perhatian dalam kalangan ahli arkeologi tempatan kerana ia merupakan salah satu khazanah arkeologi terbesar pernah ditemui di Gaza.


Salman al-Nabahin menemui peninggalan berkenaan enam bulan lalu ketika melakukan kerja bercucuk tanam di kebun zaitunnya di kem pelarian Bureij, kira-kira satu kilometer dari sempadan Israel.


"Saya memilih untuk merahsiakan penemuan ini sehingga sesi penggalian tamat dan menutup mozek itu menggunakan kepingan timah sepanjang tiga bulan lepas," kata Salman.


Menurutnya, pada mulanya dia hairan dan tertanya-tanya berikutan beberapa pokok yang ditanamnya tidak tumbuh dengan baik.



Beliau bersama anaknya kemudian menggali tanah berkenaan sebelum kapak digunakan anaknya terkena sesuatu yang keras dan tidak dikenali rupanya.


"Saya membuat carian di internet sebelum mengetahui ia adalah mozek milik era Byzantine.


"Saya melihatnya sebagai sesuatu yang sangat berharga, lebih mahal daripada harta, ia bukan kepunyaan peribadi namun milik setiap rakyat Palestin," kata bapa kepada tujuh anak itu.


Sementara itu, menurut Kementerian Pelancongan dan Kepurbaan Palestin, lantai membabitkan beberapa panel mozek berkenaan menggambarkan haiwan dan ciri-ciri lain kehidupan sosial ketika era Byzantine.


"Penemuan arkeologi masih di peringkat awal dan kami menunggu untuk mengetahui lebih lanjut mengenai rahsia dan nilai ketamadunannya.


"Pasukan penyelidik kebangsaan sedang bekerjasama dengan pakar dan saintis antarabangsa dari Sekolah Arkeologi Perancis bagi tujuan itu," katanya dalam satu kenyataan.


Susulan penemuan tersebut, ramai golongan profesional memohon perlindungan terhadap barangan purba yang ditemui di Gaza kerana bimbang konflik dengan Israel boleh memusnahkan peninggalan sejarah yang ada. - Sumber Reuters.


Petani Palestin Salman al-Nabahin membersihkan lantai mozek era Byzantine yang ditemuinya di kebunnya. Gambar ini diambil pada 18 September 2022. - Foto Reuters/Ibraheem Abu Mustafa.

Pemandangan lantai mozek yang dibuat sejak era Byzantine. Gambar diambil pada 18 September 2022. - Foto Reuters/Ibraheem Abu Mustafa.

Salman al-Nabahin mencuci mozek lantai era Byzantine yang ditemui di kebunnya. Gambar diambil pada 18 September 2022. - Foto Reuters/Ibraheem Abu Mustafa.

Tapak penggalian mozek era Byzantine yang ditemui oleh seorang petani Palestin. - Foto New York Post.


EmoticonEmoticon