Ahad, 17 Julai 2022

NASA dedah imej berwarna Alam Semesta pertama paling jelas dan paling jauh


Presiden Amerika Syarikat Joe Biden pada hari Isnin mengeluarkan foto pertama dari Teleskop Angkasa James Webb NASA, menunjukkan imej paling jelas gugusan galaksi dalam sejarah.


Imej penuh warna dan resolusi tinggi ditunjukkan pada malam Isnin sebelum NASA mempamerkannya bersama foto dan data spektrografi lain pada hari Selasa, di Pusat Penerbangan Angkasa Goddard di pinggir Maryland.


Teleskop Webb, dibina dengan kos AS$10 bilion (RM44 bilion ), merupakan teleskop angkasa terbesar dan paling canggih pernah dilancarkan. Webb memiliki resolusi dan kepekaan inframerah yang tinggi sehingga mampu memfokuskan sesebuah objek dalam jangka masa yang lama tanpa mengira jarak.


Imej yang ditunjukkan oleh Biden dan Pentadbir NASA Bill Nelson pada hari Isnin di Rumah Putih menunjukkan gugusan galaksi berusia 4.6 bilion tahun yang dipanggil SMACS 0723 - gugusan galaksi terjauh pernah dirakam oleh manusia.


SMACS 0723 mempunyai jisim gabungan yang bertindak sebagai 'kanta graviti', herotan angkasa untuk membesarkan cahaya dari galaksi yang lebih jauh di belakangnya.


"Sekurang-kurangnya satu cahaya samar dalam 'latar belakang' foto itu, komposisi imej dengan panjang gelombang cahaya yang berbeza bermula sejak 13 bilion tahun lalu," kata Nelson.


Beliau mendefinisikan imej yang diperoleh itu hanya satu titik kecil dari alam semesta.


"Jika anda memegang sebutir pasir di hujung jari anda separas lengan, itu adalah bahagian alam semesta yang anda lihat," kata Nelson lagi.


"Ini adalah tingkap baharu kepada sejarah alam semesta kita, dan hari ini kita akan melihat cahaya pertama yang bersinar melalui tingkap itu, cahaya dari dunia lain, bintang mengorbit sangat jauh dari tempat kita berada, ia mengagumkan saya," kata Biden sebelum imej itu ditunjukkan pada Isnin lalu.


Pada hari Jumaat, agensi angkasa NASA menyiarkan senarai lima lagi subjek astronomi yang dirakam oleh Webb, salah satunya adalah SMACS 0723.


Imej pertama telah lama ditunggu-tunggu. Enam bulan lalu NASA sibuk melaraskan komponen Webb, melaraskan cermin dan menentukur instrumen.


Cahaya yang sampai ke teleskop Webb dari galaksi paling jauh di alam semesta tidak menunjukkan keadaan semasa tetapi memberikan pandangan tentang bagaimana alam semesta berbilion tahun yang lalu.


Para saintis berkata bahawa Teleskop Angkasa James Webb boleh membuka misteri sejak 100 juta tahun selepas fenomena Big Bang.


Inframerah Balai Cerap Webb membolehkannya melihat bintang dan galaksi yang jauh di luar julat penglihatan manusia dan teleskop lain, seperti Teleskop Angkasa Hubble.


Instrumen inframerah lebih sesuai untuk mengesan bintang dan galaksi terawal alam semesta kerana panjang gelombang cahaya inframerah lebih panjang sehingga boleh menembusi habuk dan gas yang mungkin mengaburkan beberapa objek angkasa.


Teleskop Angkasa James Webb ialah kerjasama antara NASA, Agensi Angkasa Eropah dan Agensi Angkasa Kanada. Dengan adanya teleskop ini, ia juga boleh membantu saintis mencari tanda-tanda kehidupan di luar Bumi.


Balai cerap bersaiz gelanggang tenis direka khas untuk mengkaji hari-hari awal selepas Letupan Besar dan membantu ahli astronomi menyatukan bagaimana alam semesta moden terbentuk. - Sumber CNBC.


BACA: Teleskop 'membongkar misteri Alam Semesta' tiba di destinasi yang berjarak 1.6 juta kilometer dari Bumi.


'Tebing Kosmik' Carina Nebula dilihat dalam imej yang dibahagikan secara mendatar dengan garis beralun antara landskap awan yang membentuk nebula di sepanjang bahagian bawah dan bahagian atas yang agak jelas, data daripada Teleskop Angkasa James Webb NASA yang dikeluarkan pada 12 Julai 2022. Berbintik-bintik di kedua-dua bahagian adalah medan bintang, menunjukkan bintang yang tidak terhitung dalam pelbagai saiz. - Foto NASA.

Sekumpulan lima galaksi yang kelihatan berdekatan antara satu sama lain di langit, dua di tengah, satu ke atas, satu ke kiri atas dan satu ke bawah dilihat dalam mozek atau komposit data inframerah dekat dan pertengahan daripada Teleskop Angkasa James Webb NASA, imej dikeluarkan pada 12 Julai 2022. - Foto NASA.

Dua imej bersebelahan menunjukkan pemerhatian Nebula Lingkaran Selatan dalam cahaya inframerah dekat, di sebelah kiri, dan cahaya inframerah pertengahan, di sebelah kanan, data daripada Teleskop Angkasa James Webb NASA yang dikeluarkan pada 12 Julai 2022. - Foto NASA.

Stephan’s Quintet, koleksi lima galaksi, seperti yang dilihat oleh MIRI daripada Teleskop Angkasa James Webb NASA, imej ini dikeluarkan pada 12 Julai 2022. - Foto NASA.

Imej 'medan dalam' pertama yang diambil oleh Teleskop Angkasa James Webb menunjukkan galaksi dari alam semesta terawal. - Foto NASA.


EmoticonEmoticon