Ahad, 28 April 2024

Lelaki Ghana mencipta rekod dunia baharu peluk lebih 1,100 pokok dalam masa sejam


Seorang lelaki Ghana yang sedang mengikuti pengajian perhutanan di Alabama, Amerika Syarikat (AS) berjaya mencipta rekod dunia baharu apabila memeluk 1,123 batang pokok dalam masa sejam.


Abubakar Tahiru, 29, berminat dengan pemuliharaan alam semula jadi semasa membesar dalam komuniti petani di Tepa Ghana.


Selepas menamatkan pengajian ijazah sarjana muda pengkhususan dalam perhutanan di salah sebuah universiti terkemuka di Ghana, Abubakar berpindah ke Alabama, AS tahun lepas untuk memulakan ijazah sarjana dalam perhutanan di Auburn University.


Percubaan rekodnya dilakukan di Taman Hutan Negara Tuskegee, salah satu daripada empat hutan negara di negeri Alabama yang kaya dengan kayu.


Dalam percubaan rekod itu, Abubakar perlu memeluk pokok dengan kedua-dua belah tangannya tanpa menyebabkan kerosakan dan dia perlu bertindak pantas semasa melakukan aksinya itu.


Semasa acara itu, dia dikatakan sedang berpuasa dalam bulan Ramadan dan percubaan tersebut dikatakan sangat mencabar kepada dirinya.


"Tidak dapat meminum air sepanjang percubaan ini telah menimbulkan cabaran yang ketara, terutamanya ketika memberikan tenaga fizikal yang diperlukan," katanya.


Dengan purata 19 pokok seminit, Abubakar dengan mudah melepasi syarat minimum 700 pokok untuk menjadi pemegang pertama rekod ini.


Rekod dunia itu juga bertujuan meningkatkan kesedaran orang ramai tentang kepentingan untuk menjaga dan memulihara alam sekitar. - Sumber Guinness World Records.


Abubakar memeluk pokok untuk mencipta rekod dunia baharu di Taman Hutan Negara Tuskegee, AS. - Foto Guinness World Records.


EmoticonEmoticon