Sabtu, 27 April 2024

Gunung berapi Erebus di Antartika kini muntahkan emas setiap hari


Sebuah gunung berapi di Benua Antartika memuntahkan ketulan-ketulan emas kecil bernilai sekitar AS$6,000 (RM28,656) setiap hari, lapor agensi berita United Press International (UPI) pada 25 April 2024.


Menurut kajian 2017, benua beku ini mempunyai 138 gunung berapi dengan sekitar sembilan daripadanya dilaporkan aktif. Dengan ketinggian puncak 12,448 kaki (3,794 meter), Gunung Erebus adalah yang paling terkenal.


Gunung Erebus merupakan gunung berapi paling aktif di selatan di Bumi, yang terletak di antara dua lapisan glasier yang memberikan sedikit haba di tengah-tengah landskap beku.


Kira-kira 80 gram emas dimuntahkan setiap hari melalui letusan gelembung gas, manakala emas dikesan sehingga sekitar 900 kilometer dari gunung berapi itu, demikian menurut penyelidik-penyelidik Antartika.


Erebus adalah salah satu daripada tiga gunung berapi yang membentuk Pulau Ross.


Difahamkan, gunung berapi itu pernah meletus pada tahun 1841 semasa pelayaran Kapten James Clask Ross yang melakukan tinjauan magnet di Artik dan Antartika.


Para saintis masih memerhati gunung berapi melalui Balai Cerap Gunung Erebus dan menjalankan kempen lapangan untuk mencari bentuk kehidupan yang melampau.


Imej satelit gunung berapi mendedahkan tasik lava yang telah menggelegak sejak sekurang-kurangnya 1972, menurut IFL Science.


Gunung berapi itu kerap mengepam keluar kepulan gas dan wap dan telah diketahui mengeluarkan bongkah batu separa cair yang dikenali sebagai 'bom gunung berapi.'


Walaupun bom gunung berapi menarik, ia adalah letupan gas yang menyemburkan kristal kecil emas logam yang mengejutkan saintis, yang menganggarkan gunung berapi itu memuntahkan sekitar 80 gram emas sehari, yang bernilai sekitar AS$6,000.


Emas itu telah ditemui ratusan kilometer jauhnya dari Gunung Erebus. Penyelidik Antartika telah mengesan kesan debu emas di udara ambien sehingga 900 kilometer dari gunung berapi. - Sumber UPI dan The Sun UK.


Gunung Erebus ialah gunung berapi aktif tertinggi di Antartika dengan ketinggian puncak 12,448 kaki. - Foto Alamy.

Gunung berapi Erebus memuntahkan 80 gram kristal emas setiap hari yang dianggarkan bernilai AS$6,000. - Foto Alamy.


EmoticonEmoticon