Isnin, 8 April 2024

Disangka UFO rupanya fenomena 'cincin asap' yang jarang terjadi


Satu fenomena 'cincin asap' di sebuah gunung berapi di Itali menarik perhatian orang ramai dan menjadi tular di platform media sosial, lapor stesen penyiaran CNN Indonesia pada 7 April 2024.


Gunung Etna adalah salah sebuah gunung berapi paling aktif di Eropah terletak di Sicily, Itali, ia mengeluarkan lebih banyak asap daripada gunung berapi lain.


Ini berlaku disebabkan oleh pembebasan berterusan wap dan gas yang jarang terjadi kepada gunung berapi lain.


Seorang ahli volkanologi daripada Institut Geofizik dan Vulkanologi Kebangsaan Itali, Boris Behncke, tampil memberikan penjelasan.



"Gas berbentuk cincin sedemikian dihasilkan oleh letupan gelembung gas dalam saluran sempit (di atas ruang magma), dan meletuskan gas pada kelajuan tinggi ke arah permukaan.


"Geseran di sepanjang dinding saluran itu memperlahankan pergerakan pecutan gas, berbanding dengan bahagian tengah saluran sehingga menyebabkan terjadinya bentukan cincin berkenaan," ujarnya.


Fenomena ini membuatkan penduduk tempatan menamakan gunung berapi itu sebagai 'Lady of the Rings'.


Menerusi video dikongsi di media sosial, beberapa asap berbentuk cincin yang berada di ruang udara gunung berapi berkenaan yang terletak lebih 3,300 meter dari aras laut.


Kejadian yang jarang berlaku itu bukan kali pertama direkodkan. Ini kerana fenomena serupa turut pernah dirakam berlaku sekitar Julai tahun lalu. - Sumber CNN Indonesia.


Beberapa asap berbentuk cincin yang berada di ruang udara gunung berapi Etna yang terletak lebih 3,300 meter dari aras laut. - Foto Maria Liotta.


EmoticonEmoticon