Selasa, 14 November 2023

Lori tanah terkena renjatan elektrik pemandu maut


Seorang maut manakala seorang lagi parah selepas lori dinaiki terkena renjata elektrik lalu terbakar dalam kejadian di Jalan Kampung Samparita, Kota Marudu, hari ini.


Mangsa John Adam Baudi, 56, iaitu pemandu jentera berat disahkan meninggal dunia di lokasi kejadian.


Jurucakap Pusat Gerakan Operasi (PGO) Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Sabah berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan berhubung kejadian pada pukul 11.35 pagi.


Katanya, sepasukan anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Kota Marudu digerakkan ke lokasi sejauh 28 kilometer.


"Kebakaran berlaku di bahagian belakang lori 10 tan yang terbakar 70 peratus akibat dari terkena kabel elektrik ketika menurunkan tanah.


"Kejadian menyebabkan dua mangsa lelaki yang berada di dalam kenderaan terbabit terkena renjatan elektrik," katanya dalam kenyataan media, hari ini.


Menurutnya, operasi pemadaman dilakukan oleh pasukan bomba menggunakan satu aliran dari jentera bomba. Operasi terkawal 12.35 tengah hari dan tamat 20 minit kemudian.


"Mangsa yang parah sudah dihantar ke hospital oleh orang awam sebelum ketibaan bomba di lokasi.


"Pemandu jentera berat disahkan meninggal dunia serta-merta di lokasi dan diserahkan kepada polis untuk tindakan selanjutnya," katanya.


Seorang maut manakala seorang lagi parah selepas lori dinaiki terkena renjata elektrik lalu terbakar dalam kejadian di Jalan Kampung Samparita, Kota Marudu, hari ini. Foto Ihsan Bomba.


EmoticonEmoticon