Jumaat, 21 Julai 2023

NASA memuktamadkan rancangan mendarat di asteroid emas miliki 10 kali kekayaan Bumi


NASA dalam proses memuktamadkan rancangan untuk mendarat di sebuah asteroid bernilai AS$10,000 kuadrilion (RM45,600 kuadrilion) hujung tahun ini, lapor akhbar Metro UK pada 19 Julai 2023.


Saintis-saintis berhasrat untuk mengkaji batuan angkasa itu yang didakwa berharga 10 kali ganda daripada ekonomi dunia.


Asteroid dinamakan 16 Psyche itu mengorbit Matahari antara Marikh dan Musytari dan terbina daripada nikel, besi dan emas.


Asteroid itu selebar kira-kira 252 kilometer. Oleh kerana saiznya yang besar menyebabkan pakar percaya asteroid itu sebenarnya tinggalan sebuah planet.


Pasukan jurutera dan juruteknik di Cape Canaveral, Florida masih melakukan persiapan pelancaran misi tersebut. Misi untuk melakukan pendaratan di asteroid 16 Psyche dijangka dilancarkan pada 5 Oktober 2023.


Menurut akhbar Metro UK, pasukan misi tersebut baru-baru ini melengkapkan ujian komprehensif perisian pesawat dan memasangnya pada kapal angkasa.


"Tumpuan kami beralih kepada menyelesaikan persiapan mekanikal terakhir dan menyediakan pasukan untuk operasi.


"Pasukan ini juga sedang menjalankan pelbagai aktiviti latihan untuk memastikan kami bersedia. Ia adalah masa yang sangat sibuk tetapi semua orang sangat teruja dan menantikan pelancaran ini," kata Pengurus Projek Psyche di Makmal Pendorong Jet Nasa California Selatan, Henry Stone. - Sumber Metro UK.


Asteroid16 Psyche dipercayai mempunyai pusat nikel, besi dan emas yang kaya dengan logam. - Foto NASA.


EmoticonEmoticon