Rabu, 19 Julai 2023

Bomba selamatkan orang kurang siuman tersangkut atas pokok


Seorang lelaki dipercayai kurang siuman tersangkut pada dahan sebatang pokok yang tinggi ketika cuba untuk turun dari pokok tersebut di Seberang Jaya, Bukit Mertajam, semalam.


Jurucakap Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Pulau Pinang, berkata mereka menerima panggilan mengenai kejadian itu kira-kira pukul 8.08 pagi sebelum tiba ke lokasi tidak lama kemudian.


Katanya, bomba tiba dengan kekuatan enam anggota bersama sebuah jentera dari Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Perai.


Menurutnya, ketika tiba di lokasi kejadian, pihaknya mendapati lelaki terbabit berada di bahagian paling atas di salah sebatang pokok di situ.


"Sebaik sahaja tiba di lokasi, terdapat seorang lelaki berada di atas pokok pada ketinggian kira-kira 20 meter.


"Kerja-kerja menurunkan mangsa kemudian dilakukan dengan menggunakan tangga milik jentera bomba.


"Mangsa kemudian berjaya diturunkan dalam keadaan yang baik sebelum diserahkan kepada polis dan pihak Kementerian Kesihatan (KKM) untuk tindakan lanjut," katanya dalam satu kenyataan pada Rabu.


Komander Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Butterworth, Pegawai Bomba Kanan (PBK) II, Khairul Nizam Abu Hassan berkata, operasi berkenaan tamat sepenuhnya pada jam 9.36 pagi.


Terdahulu tular gambar lelaki berkenaan di media sosial yang dikatakan memanjat pokok terbabit sehingga mengejutkan orang awam yang melalui jalan terbabit.


Menerusi gambar tular terbabit, lelaki itu dipercayai bekerja sebagai pengawal keselamatan berdasarkan pakaian yang dipakainya selepas berjaya diselamatkan bomba. - Sumber Sinar Harian.


Seorang lelaki dipercayai kurang siuman tersangkut pada pokok setinggi 20 meter, di Seberang Jaya. - Foto JBPM.


EmoticonEmoticon