Jumaat, 24 Mac 2023

Pemilik kafe dirotan 30 kali kerana sedia tempat pasangan berasmara


Seorang pemilik kafe dihukum rotan sebanyak 30 kali kerana menyediakan tempat untuk pasangan belia melakukan perbuatan tidak senonoh, lapor portal berita Tribun Medan pada 16 Mac 2023.


Majlis Hakim Mahkamah Syariah Tapaktuan menjatuhkan hukuman itu terhadap seorang pemilik kafe berinisial RD, 53, kerana menyediakan tempat untuk pasangan muda-mudi bermesraan hingga melakukan hubungan yang hanya dilakukan oleh suami isteri di kafe miliknya di Ujung Tanah, Samadua, Aceh Selatan.


Ketua Hakim, Ervy Sukmarwati menyatakan tertuduh, RD terbukti menyediakan kemudahan untuk golongan belia melakukan perbuatan tersebut dan hukuman terhadapnya dijatuhkan pada Rabu, 15 Mac 2023.


Dia didapati bersalah melakukan perbuatan itu pada 5 November 2022 pada waktu malam dan pihak berkuasa agama menemui pasangan yang sedang bermesraan di kafe miliknya.


Pihak berkuasa juga menemui kondom di sekitar warung tersebut. RD kemudian mengaku kafe miliknya terdapat beberapa pondok kecil berukuran 1 meter yang ditutupi kain dan tanpa lampu dan dia menyesal di atas perbuatannya.


Kedua pasangan yang dikenali Rio Taupik Saldi, 26, dan teman wanitanya, Beria Putri Ghifari, 24, turut dikenakan hukuman dirotan.


Keputusan itu dibacakan oleh Panel Hakim yang diketuai Ketua Hakim Negara, Muhammad Lukman Hakim SAg pada hari Selasa, 14 Mac 2023.


"Gugurkan 'Uqubat Ta'zir kepada Tertuduh dengan Uqubat rotan di khalayak ramai masing-masing sebanyak 25 kali," kata hakim dalam keputusan itu. - Sumber Tribun Medan.


Gambar fail menunjukkan anggota polis melakukan pemeriksaan di sebuah warung di kawasan Desa Gybubg Kerambil, Aceh Selatan. - Foto Tribun Medan.


EmoticonEmoticon