Khamis, 23 Mac 2023

Tali bungee jumping putus, pelancong dari Hong Kong nyaris temui ajal


Seorang pelancong dari Hong Kong yang melakukan aktiviti terjun lelabah atau 'bungee jumping' di Pattaya, Thailand terselamat daripada maut apabila tali yang diikat pada kakinya terputus, lapor laman berita Thaiger pada 21 Mac 2023.


Orang ramai yang menyaksikan kejadian tersebut menarik nafas lega apabila lelaki bernama Mike itu disahkan selamat selepas dia melompat pada ketinggian menyamai bangunan 10 tingkat.


Mike melakukan terjunan lelabah pada Februari lalu selepas menyaksikan keterujaan seorang rakan sekerjanya. Ketika kejadian, pekerja dilaporkan telah mengikat tali pada kaki Mike sebelum menolaknya dari kren.


Dia kemudian mendepakan tangan ketika menjunam dari ketinggian 30 meter, namun tali yang diikat pada kakinya terputus ketika dia berada pada ketinggian 5 meter.


Pekerja kemudian bergegas membantu Mike yang pitam beberapa ketika selepas dia terjunam ke dalam tasik.


Beberapa saat kemudian, Mike kembali sedar dan mula berenang ke permukaan air. Dia memberitahu bahawa sakit yang dirasainya adalah sangat kuat sehingga membuatkan dia berasa pening.


Mike kemudian dikejarkan ke hospital tetapi bernasib baik kerana tidak memerlukan sebarang pembedahan atau dimasukkan ke hospital.


Akibat terhempas pada permukaan air, bawah lengan Mike kehilangan seluruh lapisan kulit, kakinya lebam, mata kirinya merah dan bengkak serta seluruh badannya sakit. Organ dalamannya bagaimanapun masih dalam keadaan baik.


Selepas pulih, Mike menghantar e-mel kepada pengusaha permainan itu untuk menuntut pampasan, sebaliknya dia hanya ditawarkan 2,000 baht (RM259) untuk bayaran balik tiket dan 8,000 baht (RM1,038) untuk biaya perubatan.


Apabila kembali ke Hong Kong, Mike menjalani imbasan CT, MRI dan X-ray dan turut dirawat kerana jangkitan paru-paru - sama ada diperoleh daripada gegaran otak atau secara tidak sengaja tertelan air tasik Pattaya yang kotor.


Setelah pulang ke Hong Kong, Mike menjalani imbasan CT, MRI dan X-ray. Dia turut dirawat kerana jangkitan pada paru-paru dan bil rawatannya mencecah 220,000 baht (RM28,556).


Mike terus menghantar e-mel kepada syarikat bungee tetapi tidak berjaya, jadi dia cuba menghubungi Pihak Berkuasa Pelancongan Thailand untuk meminta bantuan. Mereka juga tidak menjawab, kata Mike. - Sumber The Thaiger.


Mike terhempas ke dalam tasik selepas tali 'bungee jump' itu terputus. - Foto Thaiger.


EmoticonEmoticon