Rabu, 22 Mac 2023

China temukan kawasan rizab emas bernilai RM13.5 trilion


China baru-baru ini berjaya menemukan kawasan deposit emas yang besar dengan rizab hampir 50 tan metrik yang boleh dijual sekitar AS$3 trilion (RM13.5 trilion) pada harga pasaran semasa.


Menurut Biro Geologi dan Sumber Mineral Wilayah Shandong pada Sabtu lalu berkata, deposit emas itu terletak di luar bandar Bandar Rushan, Wilayah Shandong, timur China.


"Selepas lapan tahun mencari, lombong emas itu adalah yang terbesar diketahui di rantau ini dan yang terbesar ditemui pada 2023 setakat ini.


"Kawasan deposit emas itu meliputi sebuah kawasan yang luas. Bijih berkualiti tinggi, yang boleh dilombong dan ditapis dengan mudah," kata biro berkenaan.


Wilayah Shandong kaya dengan sumber emas dengan pengeluaran yang lebih besar daripada mana-mana kawasan wilayah lain di seluruh China sejak empat dekad yang lalu.


Timbalan Ketua Briged Geologi ke-6 di biro itu, Zhou Mingling berkata, pencari dilaporkan menggali lebih 250 lubang sedalam 1,400 meter untuk mencari deposit itu.


Penilaian kerajaan menunjukkan deposit itu boleh menghasilkan 2,000 tan metrik bijih emas untuk sekurang-kurangnya 20 tahun.


China menemukan kawasan deposit emas hampir 50 tan metrik. - Foto CFP.


EmoticonEmoticon