Jumaat, 3 Februari 2023

Putaran kerak Bumi berhenti dan kini berputar bertentangan dengan Bumi, kata saintis


Kerak Bumi sebesar Pluto didakwa berhenti berputar ke arah yang sama dengan bumi ketika seluruh planet mungkin berputar ke arah lain, lapor laman berita NDTV pada 25 Januari 2023.


Berada kira-kira 5,000 kilometer (km) di pusat Bumi, 'planet dalam planet' ini boleh berputar secara bebas kerana ia terapung dalam teras luar yang mengandungi logam cair.


Sehingga kini, saintis di seluruh dunia masih berdebat mengenai bagaimana kerak Bumi berputar dan penyelidikan terkini dijangka dapat merungkai kontroversi itu.


Apa yang diketahui mengenai kerak Bumi diperoleh dengan mengukur mengukur perbezaan kecil dalam gelombang seismik yang tercipta akibat gempa bumi atau kadangkala letupan nuklear, ketika melalui ruang tengah bumi.


Penyelidikan baharu yang diterbitkan dalam jurnal Nature Geoscience menganalisis gelombang seismik daripada gempa bumi berulang sejak enam dekad yang lalu.


Pengarang kajian itu, Xiaodong Song dan Yi Yang dari Universiti Peking, China, berkata mereka mendapati bahawa putaran kerak Bumi hampir terhenti sekitar 2009 dan kemudian beralih ke arah yang bertentangan.


"Kami percaya putaran kerak bumi berkaitan dengan permukaan Bumi, berulang alik balik seperti buaian. Satu kitaran ayunan adalah kira-kira tujuh dekad, bermakna ia berubah arah kira-kira setiap 35 tahun," kata mereka.


Tambah mereka, sebelum ini ia menukar arah pada awal 1970-an dan pertukaran seterusnya diramalkan berlaku pada pertengahan 2040-an.


Penyelidik berkata, putaran ini secara kasar adalah seiring dengan perubahan dalam apa yang dipanggil 'panjang tempo sehari', variasi kecil dalam masa tepat yang diperlukan Bumi untuk berputar pada paksinya.


Setakat ini, tidak banyak bukti menunjukkan bahawa apa yang berlaku di kerak Bumi akan memberi kesan kepada penduduk dunia di permukaan Bumi.


Bagaimanapun, penyelidik percaya terdapat hubungan fizikal antara semua lapisan Bumi dari kerak ke permukaan. - Sumber NDTV.


Satu kajian baharu mencadangkan putaran kerak Bumi telah berhenti baru-baru ini dan mula berputar ke arah lain. - Foto NDTV.


EmoticonEmoticon