Rabu, 16 November 2022

Anak kambing dilahir berwajah manusia dan kelihatan seperti memakai cermin mata


Seekor anak kambing yang cacat di India dilahirkan dengan keadaan wajah seperti manusia serta kelihatan seperti memakai kaca mata, lapor akhbar Daily Star pada 14 November 2022.


Seorang penternak haiwan, Nabab Khan terkejut apabila seekor induk kambing melahirkan anak yang kelihatan seperti memiliki mulut manusia.


Ia merupakan kali pertama haiwan peliharaan Nabab, termasuk seekor kerbau dan tujuh kambing, melahirkan anak. Anak kambing itu dilahirkan di kampung Sironj dalam negeri Madhya Pradesh, Jumaat lalu (11 November).


Anak kambing itu terpaksa diberi minum susu menggunakan picagari disebabkan keadaan mulutnya. Ciri paling aneh adalah kambing itu mempunyai bulatan hitam di sekeliling matanya yang membuatkan ia kelihatan seperti memakai kaca mata.



Ia juga mempunyai bulu putih yang tebal di bahagian kepala dan sekeliling dagunya. Penduduk di India berpusu-pusu ke rumah Nabab apabila berita mengenai kelahiran haiwan cacat itu tersebar.


Menurut pakar veterinar, Dr. Manav Singh, istilah perubatan untuk keadaan kambing itu adalah 'dispepsia kepala'. Ia memberi kesan kepada satu daripada 50,000 kelahiran haiwan dan lebih biasa pada lembu berbanding kambing.


Keadaan itu menyebabkan bengkak pada kepala haiwan, yang dikenali sebagai 'ydrocephalus' dan mempunyai dua punca yang diketahui. Pertama, induk haiwan mengalami kekurangan vitamin A semasa bunting dan kedua, induk diberi ubat yang salah semasa bunting.


Hydrocephalus hanya merujuk kepada terdapat terlalu banyak cecair pada otak, sama ada kerana masalah saliran atau masalah pengeluaran berlebihan. - Sumber Daily Star.


Anak kambing itu sihat tetapi perlu diberi minum susu menggunakan picagari. - Foto Jam Press Vid/Rare Shot News.


EmoticonEmoticon