Jumaat, 16 September 2022

Teleskop JWST, merakam imej Nebula Orion yang terbentuk 4.5 bilion tahun lalu 'tempat bintang baharu dilahirkan'


Pasukan penyelidik antarabangsa pada Isnin (12/9/2022) mendedahkan imej pertama Nebula Orion yang dirakam dengan Teleskop Angkasa James Webb (JWST). Lokasi imej itu dikesan di buruj Orion yang terletak dalam jarak 1,350 tahun cahaya dari bumi.


Nebula Orion, yang terbentuk lebih daripada 4.5 bilion tahun yang lalu, dipenuhi dengan gas berwarna berbeza, bahan molekul, habuk dan cahaya bintang yang bertaburan dan imej baharu.


Imej yang dirakam teleskop JWST itu membolehkan penyelidik memahami dengan lebih baik bagaimana bintang besar dilahirkan oleh awan habuk dan gas yang besar.


"Ia menunjukkan gugusan terbuka bintang besar muda yang membentuk awan habuk dan gas dengan sinaran sengit dan filamen padat, yang mungkin memainkan peranan penting dalam melahirkan bintang baharu," kata NASA.


Nebula itu sebelum ini dirakam oleh Teleskop Hubble pada tahun 2004, namun imej itu kabur kerana dikesan daripada habuk menyebabkan ia mustahil untuk dilihat menerusi teleskop cahaya.


Bagaimanapun, JWST boleh beroperasi dalam spektrum inframerah dan menembusi habuk, membolehkan pemerhati melihat melalui lapisan habuk dan mengintip ke dalam pusat kosmiknya.


Persekitaran Nebula Orion, dikatakan serupa dengan sistem suria kita yang juga dipercayai sudah wujud lebih daripada 4.5 bilion tahun lalu. Saintis percaya ia boleh memberikan petunjuk mengenai apa yang berlaku dalam sejuta tahun pertama evolusi bumi.


Imej itu diperoleh sebagai sebahagian daripada Program Sains Keluaran Awal yang membabitkan lebih 100 saintis dari 18 negara.


Kajian itu juga turut dijalankan bersama beberapa institusi termasuk Pusat Penyelidikan Saintifik Kebangsaan Perancis (CNRS), Universiti Barat di Kanada dan Universiti Michigan, Amerika Syarikat (AS).


"Kami terpesona dengan imej Nebula Orion yang menakjubkan. Imej baharu ini membolehkan kita memahami dengan lebih baik," kata ahli astrofizik Universiti Els Peeters dalam satu kenyataan. - Sumber Daily Mail.


Nebula itu sebelum ini dirakam oleh Teleskop Hubble (kiri) pada tahun 2004, namun imejnya nampak kabur. Bagaimanapun, James Webb (kanan) mampu menangkap cahaya inframerah, membolehkan ia melihat melepasi habuk. - Foto NASA/ESA/CSA.

Imej itu menunjukkan gugusan terbuka bintang besar muda yang membentuk awan besar, habuk dan gas dengan sinaran sengit dan filamen padat yang mungkin memainkan peranan penting dalam melahirkan bintang baharu. - Foto NASA/ESA/CSA.

Teleskop Angkasa James Webb NASA telah merakam imej paling terperinci Nebula Orion yang terletak 1,350 tahun cahaya dari Bumi, yang menurut pakar boleh memberikan petunjuk kepada beberapa juta tahun pertama sistem suria kita. - Foto NASA/ESA/CSA.

Berikut ialah imej yang menunjukkan kawasan yang lebih besar mengelilingi Nebula Orion. - Foto NASA/ESA/CSA.


EmoticonEmoticon