Jumaat, 16 September 2022

Nelayan naikkan jerung mata 'alien' makhluk laut dalam yang jarang ditemui


Seorang nelayan di Sydney, Australia menangkap seekor jerung daripada spesies jarang ditemui yang mempunyai sepasang mata amat ganjil, lapor akhbar New York Post pada 15 September 2022.


Trapman Bermagui, memuat naik gambar hidupan marin itu di laman Facebook pada Isnin lalu selepas menangkapnya dari laut pada kedalaman 560 meter.


Dia percaya haiwan tersebut adalah sejenis jerung berkulit kasar dan hidup di laut dalam. Penemuan luar biasa itu mencetuskan pelbagai reaksi pengguna media sosial, sekali gus menjadikan hantaran tersebut tular.


"Laut dalam adalah dunia lain," kata seorang pengguna.



Sementara itu, menurut beberapa pakar, haiwan tersebut berkemungkinan adalah jerung 'dogfish' berkulit kasar yang turut dikenali sebagai Centroscymnus owstoni.


"Dalam kajian laut dalam saya, kami telah menangkap beberapa ekor jerung seumpama itu di Teluk Mexico dan Bahamas.


"Ia tergolong dalam kumpulan Somniosidae atau jerung tidur iaitu keluarga yang sama dengan jerung Greenland, tetapi spesies yang lebih kecil.


"Saya kerap menemui jerung 'dogfish' pada kedalaman antara 731 meter hingga 1,158 meter," kata Pengarah Kajian Bersekutu di Makmal Pantai dan Laut Universiti Florida, Dean Grubbs.


Bermagui turut bersetuju bahawa jerung itu boleh ditemui pada kedalaman melebihi 182 meter.


"Kebiasaannya kami menangkap jerung ini pada musim sejuk," katanya. - Sumber New York Post.


Seekor jerung spesies jarang ditemui yang kelihatan mengerikan dilihat di Australia mengejutkan pengguna media sosial. - Foto Trapman Bermagui.


EmoticonEmoticon