Khamis, 22 September 2022

Planet Musytari akan berada pada kedudukan paling dekat dengan Bumi 26 September ini


Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) menyatakan bahawa Planet Musytari akan berada pada kedudukan paling hampir dengan Bumi pada 26 September ini, lapor akhbar Daily Mail pada 20 September 2022.


Ini bermaksud orang ramai berpeluang melihat planet terbesar dalam sistem suria itu dalam keadaan paling jelas ketika ia menghampiri Bumi pada jarak paling dekat bagi tempoh 59 tahun.


"Orang ramai berpeluang melihat pemandangan indah Planet Musytari sepanjang malam 26 September ini apabila ia mencapai kedudukan tersebut," kata NASA dalam satu hantaran blog.


Fenomena 'pertentangan' itu berlaku dari sudut pandangan Bumi apabila planet itu berada di bahagian timur dan Matahari terbenam di Barat. Ia akan meletakkan Matahari dan Musytari pada kedudukan yang benar-benar bertentangan antara satu sama lain.


Pertentangan Musytari berlaku dalam tempoh setiap 13 bulan, namun pada 26 September ini, planet tersebut akan kelihatan lebih terang dan besar berbanding biasa.


"Bukan itu sahaja, Musytari akan berada paling hampir dengan Bumi dalam tempoh 59 tahun. Kali terakhir ia mencapai pendekatan paling dekat dengan Bumi sejak 1963," kata NASA.


Musytari dikatakan akan berada pada jarak 587 juta kilometer dari Bumi ketika ia dalam kedudukan paling hampir dengan planet kita. Planet besar itu terletak kira-kira 965 juta kilometer dari Bumi pada titik paling jauh. 


Menurut NASA, Bumi dan Musytari tidak mengorbit Matahari dalam bulatan sempurna, ini bermakna mereka melepasi satu sama lain pada jarak yang berbeza sepanjang tahun.


"Pendekatan Musytari yang paling dekat dengan Bumi hampir tidak pernah bertepatan, yang bermaksud pandangan tahun ini akan menjadi 'luar biasa'," kata NASA.


Walaupun Musytari adalah salah satu daripada beberapa planet yang boleh dilihat dengan mata kasar, NASA masih mengesyorkan menggunakan beberapa jenis instrumen.


"Dengan teropong yang baik, pita (sekurang-kurangnya jalur tengah) dan tiga atau empat satelit Galilea (bulan) seharusnya dapat dilihat," kata Adam Kobelski, ahli astrofizik penyelidikan di Pusat Penerbangan Angkasa Marshall NASA di Huntsville, Alabama, dalam satu kenyataan.


Kobelski berkata, tempat 'menonton' yang ideal adalah pada ketinggian yang tinggi di kawasan yang gelap dan kering.


"Teleskop 4-inci atau lebih besar akan membolehkan pemerhati melihat Bintik Merah Besar Musytari dan jalur dengan lebih terperinci," katanya. - Sumber Daily Mail.


Musytari akan berada paling hampir dengan Bumi dalam tempoh 59 tahun. - Foto NASA.


EmoticonEmoticon