Selasa, 28 Jun 2022

Tanah di Planet Marikh menunjukkan keadaan boleh didiami untuk kehidupan jangka panjang


Adakah pernah wujud kehidupan di Planet Marikh? Penyelidikan terus dijalankan untuk membongkar persoalan ini, dan kajian terbaru mendapati bahawa tanah di Marikh mempamerkan keadaan yang boleh didiami untuk kehidupan jangka panjang.


Hasil penyelidikan menunjukkan bahawa satu bahagian planet itu boleh menampung kehidupan beberapa kali selama berbilion tahun.


Kesimpulan itu dicapai melalui kajian menyeluruh terhadap imej yang diambil oleh Mars Reconnaissance Orbiter, sebuah kapal angkasa pengorbit yang direka untuk mengelilingi dan meneliti kandungan tanah di Marikh dengan lebih terperinci.


Menerusi lapor Science Alert pada 26 Jun 2022, saintis mengenal pasti sedimen yang mengandungi tanah liat di utara Ladon Valles, selatan lembangan Ladon, dan dataran tinggi barat daya di sekitar lembangan Ladon di Marikh.


Kesemuanya adalah sebahagian daripada kawasan Margaritifer Terra atau kawasan Marikh purba yang banyak berkawah. Tanah liat mempamerkan kehadiran air jangka panjang kerana ia terbentuk di bawah keadaan pH neutral dengan penyejatan air yang minimum.


Tanah di Marikh mempamerkan keadaan yang boleh didiami menurut pasukan penyelidik, berdasarkan air yang mengalir di tempat itu dari kira-kira 3.8 bilion tahun hingga kira-kira 2.5 bilion tahun lalu.


"Selain itu, sedimen berbilang lapisan berwarna terang yang menunjukkan lapisan celupan dan tanah liat yang agak rendah sepanjang 200 kilometer adalah bukti bahawa sebuah tasik kemungkinan besar wujud dalam lembangan Ladon dan Ladon Valles utara, " kata Catherine Weitz, seorang saintis di Institut Sains Planet di Arizona.


Walaupun kajian mendapati bahawa tanah di Marikh boleh didiami, ia bukan bukti kehidupan, tetapi ia menunjukkan keadaan yang mungkin menyokong kehidupan.


Penyelidikan ini adalah kajian terbaru untuk mentafsir keadaan Marikh dengan apa yang boleh dilihat dari permukaan dan sedimen.


"Keadaan tasik yang rendah tenaga dan kehadiran tanah liat juga menyokong persekitaran yang baik untuk kehidupan pada masa itu," tambahnya.


Tambahan pula, penyelidik mengesyaki bahawa tanah liat pada asalnya terbentuk di sekitar kawasan yang lebih tinggi di atas lembangan Ladon, sebelum dihakis oleh saluran air dan diangkut ke hilir ke sebuah tasik di lembangan Ladon dan utara Ladon Valles. Aliran air itu kemudiannya akan berlaku di sepanjang lembangan Ladon barat daya.


Kajian baharu itu juga menyokong idea bahawa air yang mengalir pernah menjadi sebahagian besar landskap Marikh dan mungkin membawa kehidupan bersamanya. Ini kerana taburan tanah liat dan batuan lain yang ditemui adalah konsisten dengan air di sekelilingnya.


Apatah lagi, tanah liat merupakan sumber nutrien dan penstabil kepada persekitaran sekeliling supaya peluang organisma untuk terus hidup meningkat dengan ketara.


"Keadaan yang boleh dihuni mungkin berlaku berulang kali di rantau ini, sekurang-kurangnya secara berkala," tulis para penyelidik dalam laporan mereka yang diterbitkan di Icarus. - Sumber Science Alert.


Ilustrasi air di Marikh. Tanah di Marikh dikatakan mempunyai keadaan yang boleh didiami. - Foto Planetary Science Institute via Science Alert.


EmoticonEmoticon