Ahad, 26 Jun 2022

Tidak Jauh dari Sistem Suria, NASA Menemui 2 Exoplanet serupa Bumi


Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) baru-baru ini menemui dua exoplanet berbatu serupa dengan Bumi yang mengorbit bintang kerdil. Dikatakan lokasinya tidak jauh dari sistem suria.


Seperti yang dilaporkan oleh UPI pada 19 Jun 2022, pasukan Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) dari NASA mengatakan kedua-dua eksoplanet itu berjarak 33 tahun cahaya. Paling hampir pernah ditemui.


"Kedua-duanya berada dalam 10 calon teratas untuk pencirian atmosfera di kalangan semua exoplanet yang ditemui setakat ini," kata Pat Brennan, ketua pasukan TESS.


Rennan seterusnya memanggil dua eksoplanet yang dianggap sebagai 'Bumi super' itu, dengan kod HD 260655b berukuran 1.2 kali ganda saiz Bumi dan HD 260655c berukuran 1.5 kali ganda saiz Bumi.


Kedua-duanya mengorbit bintang kerdil merah HD 260655. Namun malangnya suhu kedua-duanya dipercayai terlalu panas untuk menampung kehidupan seperti di Bumi, jadi sudah pasti tiada kehidupan di sana.


Brennan berkata bahawa pasukannya masih meneruskan penerokaan dua eksoplanet yang ditemui. Pemantauan telah dijalankan menggunakan Teleskop Angkasa James Webb.


"Teleskop James Webb tidak lama lagi akan menghantar imej sains pertamanya, boleh memeriksa atmosfera planet untuk mencari air, molekul karbon dan komponen lain," kata Brennan.


"Mempelajari lebih lanjut tentang atmosfera planet berbatu akan membantu saintis memahami pembentukan dan perkembangan dunia seperti kita," tambahnya.


Pasukan ahli astronomi antarabangsa yang diketuai oleh Rafael Luque dari Institut Astrofizik Andalusia, Sepanyol, dan Universiti Chicago, menggunakan data TESS untuk membuat penemuan. - Sumber UPI.


Penyelidik NASA berkata pada Rabu lalu (19/6/2022) bahawa agensi itu telah menemui dua exoplanet serupa dengan Bumi, yang berjarak 33 tahun cahaya, digambarkan sebagai 'Bumi super' berbatu yang mungkin sesuai untuk pemerhatian atmosfera susulan. - Foto Ilustrasi oleh NASA/JPL-Caltech.


EmoticonEmoticon