Ahad, 1 Mei 2022

Misteri serpihan kapal angkasa di Marikh yang kelihatan seperti 'piring terbang buatan Alien' terbongkar


Serpihan di Planet Marikh yang didakwa netizen sebagai objek terbang tidak dikenali (UFO) milik makhluk asing sebenarnya bangkai kapal angkasa milik NASA, lapor akhbar The Sun pada 28 April 2022.


Gambar tular itu menunjukkan bahagian belakang kapal angkasa yang telah mendarat di Marikh tahun lepas. Imej itu dirakam minggu lalu oleh helikopter Ingenuity yang dibawa kapal angkasa tersebut.


Dalam rakaman yang dihantar kembali ke Bumi itu, dapat dilihat sebuah payung terjun yang telah digunakan berada tidak jauh dari kawasan tersebut.


Pendaratan di Planet Marikh adalah prosedur kompleks kerana sesebuah kapal angkasa akan melalui detik yang digeruni selama tujuh minit.


Pada peringkat akhir pendaratan, kapal angkasa akan bergerak melalui atmosfera Marikh pada kelajuan 19,312 kilometer sejam, mengharungi suhu tinggi dan hanya mempunyai masa 400 saat untuk mengurangkan had laju kepada kurang satu meter sesaat.


Saintis turut ingin mengkaji bangkai kapal angkasa tersebut sebagai persediaan rapi untuk misi akan datang, di mana mereka berhasrat untuk membawa batu dari Marikh pulang ke Bumi.


"Kenderaan jelajah Perseverance merekodkan pendaratan di Marikh yang terbaik dalam sejarah NASA. Kamera Perseverance merakam semuanya termasuk pengaktifan payung terjun hingga ke proses pendaratan.


"Namun, imej rakaman helikopter Ingenuity menunjukkan sudut pandangan yang berbeza," kata saintis NASA, Ian Clark.


Gambar itu kemudian mendapat kritikan pengguna media sosial kerana tidak cukup dengan Bumi, NASA juga meninggalkan sampah di Marikh. - Sumber The Sun.


Gambar menunjukkan bangkai kapal angkasa milik NASA dan bukannya UFO milik makhluk asing. - Foto NASA/JPL-Caltech.


EmoticonEmoticon