Ahad, 1 Mei 2022

Ahli Geologi Temukan 'Kapsul Masa' Dari 3.8 Bilion Tahun Yang Lalu Di Afrika Selatan


Satu pasukan ahli geologi menemui kristal kecil zirkon dari 3.8 bilion tahun yang lalu yang mengandungi bukti geokimia terawal untuk aktiviti tektonik plat di Bumi, lapor laman berita Science Alert pada 23 April 2022.


'Kapsul masa' ini adalah satu siri kronologi 33 kristal zirkon mikroskopik, bertarikh dari 4.15 hingga 3.3 bilion tahun yang lalu, ditemui dalam blok purba kerak Bumi yang ditemui di Barberton Greenstone Belt, Afrika Selatan.


Satu pasukan saintis yang diketuai oleh ahli geologi Nadja Drabon dari Universiti Harvard mengkaji zirkon Greenstone Belt untuk membina semula garis masa keadaan di mana ia terbentuk.


"Apabila saya katakan plat tektonik, saya secara khusus merujuk kepada tetapan arka, apabila satu plat berada di bawah yang lain dan anda mempunyai semua gunung berapi itu.


"Pada 3.8 bilion tahun yang lalu, terdapat perubahan dramatik di mana kerak tidak stabil dan batu baru terbentuk. Kami melihat tandatangan geokimia ini menjadi semakin serupa dengan apa yang kita lihat dalam tektonik plat moden," kata Drabon.


Menariknya, kristal zirkon, yang berusia kira-kira 3.8 bilion tahun dan seterusnya, tidak terbentuk dalam persekitaran zon subduksi. Kemungkinan kristal ini terbentuk daripada protokrust Hadean bahan mantel Bumi yang dicairkan semula, jelasnya.


Pasukan itu kemudian membandingkan penemuan mereka dengan kristal zirkon yang bertarikh pada masa yang sama dari seluruh dunia, untuk memastikan mereka tidak hanya memerhati fenomena setempat. Zirkon lain ini menunjukkan peralihan yang serupa.


Ini adalah untuk memastikan bahawa mereka bukan sahaja memerhati fenomena tempatan tetapi zirkon ini mempamerkan peralihan yang sama. Sukar untuk mengetahui dengan pasti sama ada hablur kecil ini semuanya menunjukkan evolusi Bumi ke arah tektonik plat.


"Kami melihat bukti perubahan ketara di Bumi sekitar 3.8 hingga 3.6 bilion tahun lalu dan evolusi ke arah tektonik plat adalah satu kemungkinan yang jelas," kata Drabon.


Drabon menjelaskan, rekod yang dimiliki untuk menentukan keadaan Bumi terawal adalah sangat terhad. Tetapi melihat peralihan yang serupa di banyak tempat yang berbeza menjadikannya sangat yakin ia mungkin perubahan global dalam proses kerak bumi.


Kristal mineral boleh bertindak sebagai kapsul masa yang mengandungi maklumat tentang keadaan di mana ia terbentuk. Kristal zirkon khususnya boleh menjadi sangat berharga untuk tujuan saintifik ini.


Isotop hafnium logam dan unsur surih yang terdapat dalam zirkon boleh digunakan untuk membuat inferens tentang batuan dari mana ia terhablur. - Sumber Science Alert.


Kristal zirkon boleh bertindak seperti kapsul masa yang mengandungi maklumat tentang keadaan plat Bumi di mana ia terbentuk. - Foto/doc.


EmoticonEmoticon