Sabtu, 22 Januari 2022

30 tahun saintis buru lokasi 'unicorn Asia' dalam usaha menyelamatkannya dari pupus


Para saintis sedang menggandakan usaha untuk mengesan sejenis haiwan spesies terancam yang sukar ditemui dikenali sebagai 'Unicorn Asia', dalam usaha menyelamatkannya daripada kepupusan, lapor akhbar Daily Mail pada 7 Januari 2022.


Unicorn Asia, juga dipanggil saola, berasal dari pergunungan Vietnam dan Laos. Dengan tanduk panjang dan tanda putih pada wajah, saola menyerupai antelop Afrika Utara, tetapi ia lebih berkait rapat dengan lembu liar.


Haiwan itu mula ditemui pada tahun 1992 di hutan Rizab Semula Jadi Vu Quang di Vietnam namun jejaknya sukar dikesan sejak dari itu. Haiwan mamalia yang mempunyai panjang melebihi 76.2 sentimeter itu sering mengelak untuk bertembung dengan manusia.


Para saintis bimbang sekiranya mereka gagal mengesan lokasi saola, ia tidak dapat dibawa ke kemudahan khas untuk proses pembiakan bagi mengelakkannya daripada pupus.



Tiada seorang pun ahli biologi yang pernah melihat kelibat saola dalam hutan tersebut, meskipun ia telah dikesan sembilan tahun lalu oleh kamera rahsia yang tersembunyi di dalam pokok.


Sementara itu, beberapa keping imej yang pernah dirakam menunjukkan ciri-ciri fizikal saola yang tersendiri termasuk tanduk besar dan tanda pada wajah berwarna putih yang jelas.


Kini, pakar di Yayasan Saola yang berpangkalan di Wisconsin sedang merancang usaha baharu untuk mencari haiwan itu, dengan melatih anjing untuk mengesan kesan saola.


"Kami tahu bagaimana untuk mencari dan menyelamatkan haiwan yang hebat ini, yang telah berada di planet Bumi selama mungkin - sejak 8 juta tahun lalu.


"Sebagai sebahagian daripada inisiatif baharu, sebarang sampel yang ditemui di alam liar yang disyaki daripada saola, seperti bulu atau tahi, akan dikaji kit ujian DNA di tapak.


"Jika hasil kajian positif dalam masa sejam, pakar akan mula mencari saola di dalam hutan berhampiran dengan lokasi sampel ditemukan," kata Yayasan tersebut.


Berdasarkan pendapat pakar dan penilaian ancaman, IUCN berpendapat terdapat kurang daripada 100 ekor saola yang wujud. Yayasan Saola meletakkan nombor ini berpotensi di bawah 50 tahun.


Tiada saola di zoo dan hampir tiada apa yang diketahui tentang cara menyimpannya dalam kurungan, jadi jika spesies itu mati di alam Semula Jadi, ia akan pupus.


Saolas sangat berahsia dan jarang dilihat sehinggakan mereka disamakan dengan unicorn, walaupun sebenarnya mempunyai dua tanduk, berbanding unicorn mitos yang memiliki hanya satu tanduk.


Saola ini ditemui di pergunungan terpencil di Vietnam berhampiran sempadan dengan Laos, pada 1992 apabila pasukan bersama WWF dan agensi kawalan hutan Vietnam menemui tengkorak dengan tanduk yang luar biasa di rumah seorang pemburu. - Foto WWF.

Imej yang pernah dirakam oleh kamera tersembunyi menunjukkan ciri-ciri fizikal saola yang tersendiri, termasuk tanduk besar dan tanda pada wajah berwarna putih. - Foto William Robichaud.


EmoticonEmoticon