Sabtu, 22 Januari 2022

Bakul berusia 2,400 tahun ditemukan berisi buah yang masih elok dalam runtuhan kota Thonis-Heracleion


Sebuah bakul anyaman berisi buah-buahan masih kelihatan elok sejak abad keempat sebelum Masihi ditemukan dalam runtuhan kota Thonis-Heracleion di pesisir pantai Mesir, lapor The Guardian pada 2 Ogos 2021 lalu.


Turut ditemukan adalah ratusan artifak seramik kuno dan khazanah gangsa. Artifak dan barangan itu tidak tersentuh sejak kota itu hilang di bawah gelombang air semasa abad kedua sebelum Masihi.


Kemudian, ia ditengggelamkan lebih jauh pada abad kelapan sebelum Masihi akibat bencana alam yang dahsyat termasuk gempa bumi dan ombak pasang surut.


Ahli Arkeologi Marin Perancis, Franck Goddio terkejut dengan penemuan baharu itu dan menganggapnya sebagai sesuatu yang luar biasa kerana belum pernah disentuh sejak lebih 2,000 tahun.


Katanya, bakul bersejarah itu masih dipenuhi buah doum dan anggur. Bakul itu berkemungkinan diletakkan dalam bilik bawah tanah sehingga menyebabkan ia mampu bertahan sehingga hari ini.



Thonis-Heracleion merupakan pelabuhan terbesar Mesir sejak berabad-abad di kepulauan Mediterranean sebelum Alexander The Great mendirikan Alexandria pada 331 sebelum Masihi.


Selepas itu, kewujudan kota Thonis-Heracleion telah dilupakan sehingga penemuan semula oleh ahli arkeologi marin Perancis Franck Goddio dua dekad yang lalu, dalam salah satu penemuan arkeologi yang paling hebat sejak kebelakangan ini.


Artikel Berkaitan: Kota Thonis Hanya Dianggap Mitos Sebelum Ini Ditemui Terkubur Dasar Laut Mediterranean, Mesir.


Prasasti ini mendedahkan bahawa Thonis (Mesir) dan Heracleion (Greek) adalah bandar yang sama. - Foto Franck Goddio/Hilti Foundation.

Bakul berisi buah-buahan di bawa ke permukaan oleh sepasukan arkeologi. - Foto The Guardian.


EmoticonEmoticon