Rabu, 5 Jun 2024

Kereta buruk 30 tahun terbiar dalam bangsal akan dijual pada berharga RM1.3 juta

 

Sebuah kereta Aston Martin keluaran tahun 1962 akan dijual pada harga £227,000 (RM1.3 juta) selepas 30 tahun dibiarkan berhabuk di dalam sebuah bangsal, lapor akhbar The Sun UK pada 3 Jun 2024.


Aston Martin DB4 itu ditemui di sebuah lokasi di New York selepas dibiarkan oleh pemiliknya.


Jika diubah suai dan berada dalam keadaan baik, kereta itu dijangka boleh mencapai nilai melebihi £780,000 (RM4.6 juta).



Model DB4 tersebut mengetengahkan enjin berkuasa 3.7 liter dan merupakan kereta untuk kegunaan jalan raya pertama dunia yang mencapai kelajuan 161 kilometer sejam dalam masa kurang 30 saat.


Kenderaan ikonik itu dikatakan unik kerana masih mengekalkan nombor enjin yang sepadan dan tidak pernah dibaik pulih sebelum ini. Ia bermaksud semua ciri asalnya kekal utuh.


Kisah menarik disebalik penemuan kenderaan klasik ini datang hasil daripada pemilik sebelumnya yang kembali dari Vietnam pada tahun 1970-an.


Dia Kembali bekerja di bengkel badan kereta tempatan, dia ditanya oleh pengurus kedai itu sama ada dia boleh membantu membaiki keretanya.



Selepas bekerja pada kereta itu selama beberapa minggu, bosnya menghadiahkan Aston Martin DB4 kepadanya setelah siap.


Dia kemudiannya menunda kereta itu ke rumahnya, di mana dia bercadang untuk memulihkannya. Namun, ia kekal diletakkan di bangsal selama tiga dekad.


"Penemuan magis dalam bangsal yang sebenar. Sebuah Aston Martin dari Era Emas yang jarang ditemui," demikian menurut iklan promosi jualan kereta itu. - Sumber The Sun UK


Aston Martin DB4 ini boleh mencapai nilai melebihi RM4.6 juta jika dibaik pulih. - Foto mediadrumimages.


EmoticonEmoticon