Sabtu, 3 Februari 2024

Merpati didakwa pengintip akhirnya dibebaskan dari 'penjara' selepas ditahan 8 bulan


Seekor burung merpati yang disyaki menjadi pengintip China akhirnya dibebaskan selepas ditahan selama lapan bulan oleh pihak berkuasa veterinar India, lapor laman berita Wion News pada 31 Januari 2024.


Hospital Bai Sakarbai Dinshaw Petit untuk haiwan yang terletak di Parel, negeri Maharashtra, menerima kelulusan daripada polis untuk membebaskan burung itu Selasa lalu.


Insiden yang menimpa burung itu bermula pada Mei tahun lalu apabila Polis Bahan Kimia dan Baja Rashtriya (RCF) menahannya di Jeti Pir Pau, pinggir bandar Chembur.


Burung misteri itu dihias dengan gegelung tembaga dan aluminium di kaki serta mempunyai tulisan mirip aksara Cina di bawah sayapnya. Ini mencetuskan syak wasangka aktiviti pengintipan.


Tuduhan itu akhirnya digugurkan selepas polis mendapati burung merpati itu sebenarnya terlibat dalam acara perlumbaan terbuka.


Semasa pertandingan tersebut, ia tersasar dari sempadan China dan secara tidak sengaja mendarat di India. - Sumber Wion News.


Burung merpati itu dihias dengan gegelung tembaga dan aluminium di kaki serta mempunyai tulisan yang serupa dengan aksara Cina di bawah sayapnya. - Foto Reuters.


EmoticonEmoticon