Sabtu, 3 Februari 2024

Lemon berusia 285 tahun berjaya dijual pada harga RM8,406


Sebiji lemon dipercayai berusia 285 tahun yang ditemui dalam sebuah kabinet antik, telah dilelong dengan harga 1,415 pound (RM8,406) di dalam acara lelongan di United Kingdom (UK), lapor portal Independent, semalam.


Brettells Auctions di Shropshire berkata, lemon yang ditemui secara tidak sengaja di dalam kabinet yang dibawa masuk ke London pada abad ke-19 di mana sebelum itu ia sedang diambil gambar untuk dijual.


Kabinet itu dibawa masuk oleh sebuah keluarga mendakwa ia milik bapa saudara mereka yang sudah meninggal dunia.


"Lemon itu ditemui di belakang laci ketika seorang pakar sedang mengambil gambar kabinet untuk dijual.


"Buah itu ditulis dengan mesej: "Diberikan Encik P Lu Franchini 4 November 1739 kepada Cik E Baxter"," kata Brettells Auctioneers.


Pusat lelong itu memutuskan untuk cuba menjual lemon berusia 285 tahun itu.


"Kami berpendapat ia akan menjadi seronok selepas meletak buah lemon ini dalam acara lelongan dengan anggaran harga 40 hingga 60 pound (RM240 hingga RM361)," kata pelelong, David Brettell.


Katanya, mereka terkejut atau tidak menyangka apabila ia berjaya menjualnya dengan harga 1,415 pound dalam acara lelongan itu.


Sementara itu, kabinet yang menyimpan buat lemon itu berjaya dijual kira-kira 32 pound (RM192). - Sumber Independent.


Lemon berusia 285 tahun yang ditemui dalam sebuah kabinet antik di UK, berjaya dijual kira-kira 1,415 pound dalam acara lelongan. - Foto Brettells Auctions.


EmoticonEmoticon