Isnin, 3 Julai 2023

Seekor lembu baka Nelore berjaya dijual pada harga RM20 juta


Seekor lembu putih gergasi bernama Viatina-19 FIV Mara Imoveis, dijual pada harga AS$4.3 juta (kira-kira RM20 juta) dalam satu lelongan di Arandu, Brazil.


Menerusi laporan Newsweek pada 29 Jun 2023, lembu baka Nelore berusia empat tahun setengah yang dijual Agropecuaria Casa Branca kepada Nelore HRO dengan harga tertinggi itu menjadikannya lembu paling mahal di dunia.


Harga satu pertiga daripada lembu itu sahaja dijual dengan nilai AS$1.44 juta (kira-kira RM6.5 juta).


Penjualan Viatina-19 FIV Mara Imoveis itu menandakan nilai sebenar Nelore baka tulen di Brazil dan ia jelas menunjukkan berapa banyak yang sanggup dibayar oleh sesetengah orang untuk spesimen kualiti genetik yang tinggi.


Harga tinggi itu juga akan merentasi pasaran lembu antarabangsa, menonjolkan nilai baka dan mengukuhkan reputasinya di seluruh dunia.


Lembu Nelore adalah baka bercirikan bulu putih terang dengan bonggol yang berbeza di atas bahunya.


Menurut Oklahoma State University, lembu Nelore secara semula jadi mempunyai daya tahan tinggi terhadap suhu lebih panas berikutan kulitnya yang longgar, berjuntai dan memiliki kelenjar peluh dua kali lebih besar serta 30 peratus lebih banyak daripada kebanyakan baka haiwan itu di Eropah.


Baka itu berasal dari India dan dinamakan sempena daerah India Nellore di negeri Andhra Pradesh.


Ia kini satu daripada baka lembu yang paling penting di Brazil disebabkan keupayaannya untuk membesar dengan makanan ternakan berkualiti rendah, pada masa sama memiliki kecekapan metabolisme.


Nelore juga mudah membiak, kerana lembu betina mempunyai keluasan bukaan pelvis dan saluran kelahiran yang lebih besar, manakala bagi anak lembu memerlukan hanya sedikit interaksi dengan manusia untuk berjaya membesar hingga dewasa.


Ketahanannya terhadap beberapa jangkitan parasit kerana tekstur kulitnya yang padat menjadikannya lebih sukar untuk serangga penghisap darah untuk menembusi.


Harganya yang tinggi adalah hasil daripada ciri-ciri yang menguntungkan ini, dengan baka dibiakkan secara selektif untuk menguatkan ciri-ciri ini menggunakan permanian inseminasi.


Jualan air mani Nelore mewakili 65 peratus daripada jumlah pasaran inseminasi buatan lembu di Brazil, dan menurut laporan Guardian dari 2018, sperma daripada lembu jantan elit paling berharga, dan mungkin berharga AS$5,000 (kira-kira RM23,332) setiap dos 0.55 mililiter.


Terdapat kira-kira 167,000,000 lembu Nelore di Brazil, merangkumi 80 peratus daripada jumlah keseluruhan lembu di seluruh negara itu. - Sumber NewsWeek.


Lembu baka Nelore telah dijual dengan harga $4.3 juta di Brazil. - Foto Casa Branca Agropastoral.


EmoticonEmoticon