Ahad, 13 November 2022

Dari Asia 'identiti dirahsiakan' membeli berlian merah jambu unik dengan harga RM135 juta


Sebentuk cincin istimewa bertatah berlian merah jambu terang berbentuk buah pear yang sangat jarang ditemui dijual pada harga AS$28.8 juta (RM135 juta) di Switzerland pada Selasa lalu (8 November 2022).


Jualan tersebut dibuat dalam sesi lelongan barang-barang kemas dan perhiasan yang jarang ditemui, Christie’s Auction di Geneva. Difahamkan berlian tersebut dibeli oleh pelanggan persendirian dari Asia.


Pembidaan itu, yang berlangsung selama empat minit yang tegang, bermula pada RM83.6 juta dan merupakan pertempuran tiga hala antara pembida telefon, dengan pemenang akhirnya menuntut permata itu dengan menaikkan bidaan sebanyak setengah juta.


"Pembeli gembira. Ia adalah impian yang menjadi kenyataan," kata pekerja Christie yang menerima bidaan tertinggi itu melalui telefon, sambil mengekalkan kerahsiaan pembeli.


Berlian unik bersaiz gergasi yang diberi nama 'Pink Fortune' itu mempunyai berat 18.18 karat yang disifatkan nombor bertuah bagi ramai pengumpul barangan dari Asia.


"Warnanya luar biasa. Ia adalah merah jambu yang terang dan batu yang bersih. Ia benar-benar permata asli dan sesuatu yang sudah lama tidak kami lihat di Christie’s.


"Jumlah beratnya juga sangat istimewa dan mempunyai peminat yang besar hampir di seluruh dunia," kata Ketua Jabatan Barang Kemas Christie di Geneva, Max Fawcett.


Berlian merah jambu terang terbesar pernah dijual di Christie’s Auction yang diberi nama 'Winston Pink Legacy'.


Berlian seberat 18.96 karat itu dijual pada harga AS$50.4 juta (RM237 juta) pada tahun 2018 yang merupakan harga tertinggi yang pernah dicatatkan bagi penjualan berlian merah jambu dalam sesi lelongan. - Sumber SCMP.


Christie menyatakan bahawa berlian itu mempunyai berat 18.18 karat yang disifatkan nombor bertuah bagi ramai pengumpul barangan dari Asia. - Foto Reuters.


EmoticonEmoticon