Isnin, 17 Oktober 2022

Ikan gergasi 'sunfish' seberat 2,744 kg pecah rekod spesies ikan bertulang paling berat pernah ditemui


Seekor ikan matahari atau sunfish yang merupakan antara spesies paling aneh di dunia disahkan sebagai ikan bertulang paling berat pernah ditemui, lapor akhbar Metro UK pada 14 Oktober 2022.


Bangkai ikan sunfish seberat 2,744 kilogram (kg) itu ditemui terapung berhampiran Pulau Faial di kepulauan Azores di Portugal pada Disember 2021, namun pengesahan daripada kajian ke atasnya baru sahaja didedahkan minggu lalu.


Menurut sebuah organisasi pemuliharaan bukan berasaskan keuntungan, Persatuan Naturalis Atlantik, ia dibawa untuk kajian oleh penduduk tempatan supaya penyelidik boleh menganalisis bangkainya.



Para saintis berkata mereka tidak pasti apa yang membunuh 'raksasa' laut dalam yang berukuran 3.65 meter lebar dan 3.35 meter panjang itu.


"Walaupun terdapat lekuk di kepalanya yang menunjukkan coretan, disyaki terkena lunas bot pada beberapa peringkat, tetapi tidak diketahui sama ada ini yang membunuhnya," kata saintis.


Rekod yang dipecahkan oleh haiwan pemangsa yang kelihatan ganjil itu dahulunya dipegang oleh sunfish lain yang ditemui di luar pantai Jepun pada 1996 dengan berat mencecah 2,300 kg jika menurut Guinness World Records. - Sumber Metro UK.


Bangkai ikan ini ditemui di Pulau Faial, Portugal pada hujung tahun lalu. - Foto Persatuan Naturalis Atlantik.


EmoticonEmoticon