Ahad, 16 Oktober 2022

Wanita kena rasuk berdiri atas bumbung rumah penduduk kemudian ketawa terbahak-bahak


Sebuah video tular di media sosial Indonesia memaparkan kejadian seram seorang wanita sedang berdiri di atas bumbung rumah didakwa dirasuk oleh makhluk halus, lapor laman berita Detik News.


Wanita bernama Ismaiyatun Hasanah atau lebih dikenali sebagai Iis itu merupakan penduduk kampung Sukaoneng, Daerah Tambak, Pulau Bawean, Gresik, Jawa Timur, tiba-tiba berdiri di atas bumbung rumah penduduk pada pagi Ahad sambil ketawa mengilai.


Wanita tersebut sebelum itu dilaporkan hilang dari rumahnya sejak Sabtu lepas, 8 Oktober lalu ketika azan maghrib berkumandang.


"Wanita ini memanjat pokok mangga sehingga sampai ke bumbung rumah. Dia sebelum ini pernah dirasuk beberapa kali," kata seorang penduduk setempat, Munawir.


Lokasi Iis ditemui adalah sekitar 200 meter dari rumahnya. Lebih menghairankan, ranting pokok yang dipanjat wanita itu adalah kecil, namun tidak patah ketika dipijak.


Menurut Munawir, Iis sebelum ini pernah hilang ketika dirasuk makhluk halus.


"Dia pernah ditemui di kampung lain sebelum dibawa pulang oleh keluarganya. Suaminya juga cemas ketika dia hilang ketika waktu maghrib dalam kejadian kali ini," katanya.


Lis akhirnya berjaya dibawa turun dari bumbung rumah oleh seorang ketua penduduk. Dia berada dalam keadaan tidak sedarkan diri sehingga awal pagi. - Sumber News Detik.


Wanita itu dirakam berdiri di atas bumbung rumah sambil ketawa mengilai. - Foto: tangkapan layar/detikJatim.


EmoticonEmoticon