Rabu, 31 Ogos 2022

NASA hantar lukisan bogel manusia ke angkasa, tarik perhatian makhluk asing datang ke Bumi


Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) bercadang untuk menghantar foto dua orang berbogel ke angkasa lepas, dengan harapan untuk menarik perhatian kehidupan dari planet lain datang ke Bumi, lapor akhbar Daily Star.


"Walaupun manusia telah cuba menghubungi kehidupan makhluk asing selama lebih daripada 150 tahun, setakat ini tiada satu pun percubaan kami berjaya.


"Projek 'Beacon in the Galaxy' (BITG) bertujuan untuk menghantar mesej kepada tamadun lain di angkasa yang menjemput mereka untuk datang dan bercakap dengan kami," kata agensi itu.


NASA merancang untuk membuat hubungan komunikasi dengan makhluk asing dengan menghantar imej manusia pasangan lelaki dan perempuan melambai tangan. Ia diharapkan dapat menawarkan pendekatan yang mesra.


Namun begitu, lakaran manusia itu tidak akan sempurna seperti biasa kerana ia hanya dilukis berdasarkan anatomi asal tubuh manusia atau dalam erti lain, gambaran bogel.


Sebab saintis memilih imej ini adalah kerana cabaran berkomunikasi dengan spesies yang mungkin mempunyai bentuk bahasa yang sama sekali berbeza dengan manusia.


Pakar percaya bahawa lakaran bogel adalah bersifat kod binari dan mungkin lebih senang untuk difahami oleh makhluk asing.


"Walaupun konsep matematik dalam istilah manusia berpotensi tidak dapat dikenali oleh makhluk asing, kod binari berkemungkinan bersifat universal merentas semua kecerdasan," kata kajian itu. 


NASA sebelum ini telah menghantar gambaran manusia bogel ke angkasa lepas untuk mencuba dan menarik perhatian makhluk asing. - Sumber Daily Star.


Ini adalah gambar yang ingin dihantar oleh NASA. Lakaran lukisan manusia bogel dikatakan bersifat lebih universal dan difahami oleh makhluk asing. - Foto Jonathan H Jiang.


EmoticonEmoticon