Rabu, 31 Ogos 2022

NASA temui planet diliputi air yang menyokong kehidupan, 70 peratus lebih besar dari bumi


Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Kebangsaan (NASA) telah menemui sebuah planet di bahagian paling jauh alam semesta yang diliputi air mungkin menyokong kehidupan, lapor METRO News pada 25 Ogos 2022.


Pada hari Rabu lepas, pasukan antarabangsa yang diketuai oleh Universiti Montreal mengumumkan penemuan 'Bumi super'. Planet yang dinamakan TOI-1452 b itu terletak 100 tahun cahaya dari Bumi dan mengorbit salah satu daripada dua bintang kecil yang terletak di buruj Draco.


Sejak 2018, agensi angkasa lepas telah memburu planet di luar sistem suria kita, termasuk yang boleh menyokong kehidupan. Membantu pencarian ini ialah The Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS), yang sedang menjalankan misi untuk meninjau 200,000 bintang paling terang untuk mencari exoplanet yang berdaya maju.


TESS dilancarkan pada 18 April 2018, di atas roket SpaceX Falcon 9 dan sejak itu telah menemui beribu-ribu eksoplanet. Pada bulan Mac, NASA mengesahkan kewujudan 5,000 planet di luar sistem suria kita (planet luar sistem suria disebut eksoplanet).


Walaupun sesetengahnya dilitupi lautan lava, planet baharu yang ditemui oleh TESS ini mungkin diliputi air. Planet lautan sudah lama dibayangkan tetapi sukar untuk disahkan, dan TOI-1452 b tidak berbeza.


"Sekitar 70 peratus lebih besar daripada Bumi, dan kira-kira lima kali lebih besar ketumpatannya, mungkin konsisten dengan lautan yang sangat dalam," kata NASA.


Planet ini juga mungkin sebuah batu besar, dengan sedikit atau tiada atmosfera hidrogen dan helium. Jika TOI-1452 b memang benar merupakan 'dunia lautan', lautan itu mungkin lebih dalam daripada di Bumi.


Walaupun permukaan Bumi adalah 70 peratus air, lautan kita membentuk kurang daripada 1 peratus daripada jisim Bumi. Satu simulasi TOI-1452 b menunjukkan bahawa air boleh membentuk sebanyak 30 peratus daripada jisimnya.


Perkadaran itu serupa dengan Bulan yang berair dalam sistem suria kita seperti Jupiter's Ganymede dan Callisto, atau Saturn's Titan dan Enceladus yang disyaki menyembunyikan lautan dalam di bawah cengkerang ais.


Pada TOI-1452 b, satu 'tahun' berlangsung selama 11 hari - itulah tempoh masa yang diperlukan untuk mengorbit bintangnya.


Eksoplanet ini akan menjalani pemerhatian lanjut dengan Teleskop Angkasa James Webb NASA yang terkenal dengan resolusi inframerah yang tinggi dan boleh merakam dalam jarak yang jauh.


Mereka percaya bahawa bintangnya yang agak terang sepatutnya membenarkan Webb menangkap spektrum cahaya bintang yang bersinar melalui atmosferanya, menunjukkan jenis atmosfera yang dimilikinya. - Sumber METRO News.


Sebuah planet yang dipenuhi air telah ditemui oleh sekumpulan penyelidik. Foto Benoit Gougeon, Université de Montréal.


EmoticonEmoticon