Khamis, 28 Julai 2022

China sediakan misi ke planet Zuhrah, mencari potensi untuk alam sekitar dan kehidupan yang boleh didiami

 

China telah memasukkan misi berpotensi untuk mengkaji planet Zuhrah atau Venus sebagai sebahagian daripada program penerokaan angkasa lepasnya, lapor laman berita Kompas.com pada 16 Julai 2022.


Misi Pengimejan, Penjelajah Iklim dan Gunung Berapi Zuhrah (VOICE) akan dilancarkan pada tahun 2026 dan tiba di orbit sekitar planet tersebut pada tahun 2027 - Zuhrah adalah planet paling panas di sistem suria.


Menurut perincian misi ini, kapal angkasa akan menggunakan orbit kutub melingkar pada ketinggian 350 kilometer untuk menyiasat evolusi geologi, proses haba dan kimia di atmosfera, interaksi permukaan-atmosfera, serta potensi untuk alam sekitar dan kehidupan yang boleh didiami.


Instrumen saintifiknya akan termasuk radar bukaan sintetik polarimetrik jalur-S, yang boleh mengintai melalui awan Zuhrah dan memetakan permukaan, serta pengimejan berbilang spektrum yang boleh memerhatikan planet dalam kedua-dua panjang gelombang ultraungu dan inframerah.


VOICE ialah calon misi China untuk program sains angkasa yang berasingan daripada misi penerokaan Bulan dan planet utama China yang diketuai oleh Agensi Angkasa Negara China (CNSA), termasuk misi Tianwen 1 (pengembalian sampel di Marikh) yang sedang dijalankan dan Tianwen 2 (mengkaji asteroid berdekatan Bumi) yang sudah dirancang.


Misi yang dicadangkan itu sebaliknya dinilai sebagai salah satu daripada 13 misi calon di bawah Program Keutamaan Strategik Sains Angkasa (SPP) ketiga yang diketuai oleh Akademi Sains China.


Selain daripada misi ke Zuhrah, tidak diketahui dengan tepat berapa banyak misi angkasa lepas China telah diluluskan, tetapi calon akan dinilai dalam masa terdekat berdasarkan bajet, kesediaan teknologi dan jadual pengeluaran.


Cadangan lain yang dikemukakan selain mengkaji Zuhrah termasuk penyelidikan dalam bidang astronomi dan astrofizik, eksoplanet (tinjauan eksoplanet boleh dihuni berdekatan dengan Bumi), dan heliofizik.


EmoticonEmoticon