Khamis, 28 Julai 2022

Cahaya misteri muncul di Lautan Atlantik didakwa 'pintu' ke dimensi lain


Seorang juruterbang mendakwa berjaya merakam imej menyeramkan yang memaparkan cahaya misteri berwarna merah dari atas Lautan Atlantik minggu lalu, lapor akhbar The Sun pada 26 Julai 2022.


Gambar yang dimuat naik di laman sosial Reddit itu dengan cepat mendapat perhatian netizen yang melontarkan pelbagai komen dan teori.


Sesetengah netizen berkata, cahaya itu menyerupai dimensi lain seperti paparan dalam siri televisyen Netflix, Stranger Things.


Bagaimanapun, penjelasan sebenar fenomena tersebut mengecewakan ramai peminat objek terbang tidak dikenali (UFO). Ini kerana cahaya merah itu dikatakan berasal dari kapal nelayan.



Menurut beberapa pakar, nelayan biasanya menggunakan beratus-ratus lampu LED di sekeliling kapal untuk menarik perhatian ikan saury untuk memudahkan mereka menangkapnya menggunakan pukat.


Ikan saury adalah makanan laut popular dalam beberapa masakan Asia Timur dan juga dikenali sebagai mackerel pike.


Lampu LED diletakkan di bawah air yang memantulkan cahaya dan meningkatkan sumber makanan semula jadi untuk dijadikan umpan.


Teknik ini dikatakan digunakan di kawasan Lautan Atlantik berhampiran Kepulauan Bermuda yang menjadi habitat ikan saury Atlantik. - Sumber The Sun UK.


BACA: Penduduk Australia terkejut melihat langit bertukar warna merah jambu yang menakutkan.


Cahaya merah misteri itu dirakam oleh juruterbang yang terbang di atas Lautan Atlantik. - Foto Reddit.


EmoticonEmoticon