Isnin, 20 Jun 2022

Sebuah syarikat tawar khidmat simpan mayat untuk 'dihidupkan semula' hanya perlu bayar RM456,327


Sebuah syarikat di Australia menawarkan peluang kepada orang ramai untuk 'kembali hidup selepas mati', dengan cara menyimpan mayat mereka di dalam peti sejuk beku kriogenik sehingga dihidupkan kembali oleh sains pada masa akan datang, lapor akhbar Daily Star pada 18 Jun 2022.


Menerusi perkhidmatan disediakan syarikat bernama Cryonics itu, badan peserta akan direndam di dalam cecair nitrogen dan disimpan di dalam peti keluli pada suhu sekitar -200 darjah Celsius.


Menurut akhbar Daily Mail, keadaan itu akan membuatkan otak manusia berpeluang untuk hidup sekiranya peti tersebut bocor.


Cryonics ialah pembekuan suhu rendah dan penyimpanan mayat manusia, dengan harapan bahawa kebangkitan semula manusia akan berlaku di masa hadapan.


"Sebaik sahaja kemajuan perubatan tertentu berjaya dicapai pada masa hadapan, peserta mungkin boleh dihidupkan semula," demikian kenyataan pada laman web Cryonics.


Organisasi bukan untung itu kini mempunyai 40 ruang, yang kebanyakannya telah dikhaskan untuk pengasasnya. Walau bagaimanapun, projek itu mempunyai rancangan untuk menambah 600 lagi ruang penyimpanan.


Syarikat itu adalah yang pertama seumpamanya di Australia. Kemudahan berteknologi tinggi itu dibangunkan di sebuah kawasan pedalaman di Holbrook dalam negeri New South Wales.


Individu yang berminat perlu membayar sekitar £84,793 (RM456,327) untuk mendaftar. Bagaimanapun, tiada jaminan atau bayaran balik bagi sesiapa yang cukup berani untuk mendaftar. - Sumber Daily Star.


Gambar menunjukkan ruang simpanan mayat yang disediakan oleh syarikat Cryonics di Australia. - Foto Cryonics Institute.


EmoticonEmoticon