Isnin, 20 Jun 2022

10 bulan berkahwin isteri terkejut suami sebenarnya wanita


Seorang wanita penduduk Kota Jambi di Indonesia terkejut selepas mengetahui bahawa suaminya sebenarnya seorang wanita selepas 10 bulan berkahwin, lapor Kompas.com pada 16 Jun 2022.


Awal minggu ini, wanita bernama NA, 22, itu berkongsi kisahnya di media sosial selepas kes tersebut menjadi tajuk utama berita. NA mendakwa bahawa dia bertemu dengan Anhaf dalam satu aplikasi cari jodoh pada Mei 2021.


Ketika itu, suspek berkata bahawa dia ialah seorang pakar bedah terlatih di Amerika Syarikat dan ahli perniagaan arang batu yang sedang mencari calon isteri. Tiga bulan kemudian, mereka berkahwin secara rahsia yang 'diiktiraf oleh agama tetapi tidak diiktiraf oleh negara'.


Menurut pasangan itu, mereka tidak dapat mendaftar perkahwinan kerana 'pengantin lelaki' tidak dapat mengemukakan dokumen yang diperlukan.


Pasangan tersebut kemudian tinggal di rumah ibu bapa mangsa selama beberapa bulan. Ibu bapa mangsa berasa curiga kerana Anhaf sering meminta wang selain tidak dapat memberikan sebarang bukti tentang kerjayanya.


Ibu NA juga curiga dengan tingkah laku Anhaf yang mencurigakan, kerana sering melihatnya mandi tanpa menanggalkan pakaiannya. Bagi mengelakkan rahsianya terbongkar, Anhaf membawa mangsa tinggal jauh daripada keluarganya hingga ke Sumatera Selatan.


Pembohongan itu terbongkar selepas NA melihat Anhaf menanggalkan pakaiannya ketika mandi. Ketika itu barulah diketahui bahawa Anhaf adalah seorang wanita.


Merasa tertipu, mangsa kemudian membuat laporan polis, penipuan Anhaf akhirnya terdedah dengan nama sebenarnya adalah Erayani. Suspek juga dilaporkan atas kes dakwaan pemalsuan ijazah kolej.


Suspek telah dihadapkan ke Mahkamah Daerah Jambi pada 14 Jun lalu. Dalam persidangan, Anhaf mengakui dia menggunakan cara lain saat berhubungan badan dengan NA.


Suspek berdepan dengan hukuman penjara sehingga 10 tahun jika disabit dengan kesalahan. Perbicaraan itu masih berjalan di Mahkamah Daerah Jambi. Sepanjang perkahwinan, keluarga itu ditipu sebanyak 300 juta rupiah (RM88,996).


Anhaf Arrafif atau Erayani. - Foto Mawar.


EmoticonEmoticon