Sabtu, 14 Mei 2022

Rover peneroka China di Marikh kesan tanda-tanda air dalam sampel mineral dari 700 juta tahun lalu


Penemuan mineral terhidrat oleh rover peneroka China (Zhurong) di Marikh menunjukkan bahawa terdapat air di permukaan planet itu, lebih lama daripada apa yang difikirkan sebelum ini, lapor agensi berita Reuters pada 12 Mei 2022.


Menurut analisis data yang dihantar pulang oleh robot rover, Zhurong, di Marikh, tanda-tanda air dikesan dalam sampel mineral adalah dari 700 juta tahun yang lalu.


Marikh dipercayai mempunyai air sehingga tiga bilion tahun lalu, ketika tempoh Hesperian Epoch. Bagaimanapun, pada tempoh Amazonian sekarang, tidak terdapat sebarang air di permukaan.


Menurut saintis China, sampel mineral tanah yang dikumpul oleh Zhurong mempunyai lapisan keras yang terbentuk melalui kenaikan air tanah atau cairan ais yang tersejat.


Kenderaan peneroka angkasa lepas China menjelajah dataran luas planet itu sejak mendarat pada 2 Mei tahun lalu dan mengembara kira-kira 2 kilometer dari tapak mendarat dengan mengumpul data.


Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, data penyiasat daripada orbit yang dikendalikan Agensi Angkasa Eropah menemui air di bawah kutub selatan planet itu.


Hampir semua air di Marikh terkunci dalam penutup ais kutubnya, dengan kesan yang sangat kecil dalam atmosfera nipis planet itu.


Mengesan air bawah permukaan adalah kunci untuk menentukan potensi planet untuk kehidupan, serta menyediakan sumber kekal untuk sebarang penerokaan manusia. - Sumber Reuters.


Skrin menyiarkan buletin berita media negara CCTV pada 19 Mei 2021, menunjukkan imej Marikh yang diambil oleh rover Marikh China Zhurong sebagai sebahagian daripada misi Tianwen-1. - Foto Reuters.


EmoticonEmoticon