Sabtu, 5 Februari 2022

Ribut suria melanda Bumi, frekuensi radio lumpuh di Rusia


Rusia mengalami gangguan frekuensi radio untuk seketika apabila ribut suria melanda Bumi. Bukan sahaja membuat isyarat radio huru hara, beberapa kawasan juga mengalami gangguan bekalan elektrik, lapor Sindonews.com pada 4 Februari 2022.


Coronal mass ejection (CME) atau ribut suria mengeluarkan tenaganya pada 29 Januari 2022. Ribut suria pantas yang menyebabkan ribut geomagnet telah dilontarkan ke atmosfera Bumi pada 3 Februari 2022.


Ribut ini membawa berbilion tan zarah suria yang bergerak pantas membawa medan magnet yang mengikatnya. Apabila ini mencecah atmosfera Bumi, ia boleh menyebabkan kekacauan di bawah, termasuk kemungkinan pemadaman radio.


Ahli fizik cuaca angkasa lepas Tamitha Skov menulis di Twitter: "Inilah yang dilakukan oleh aurora daripada ribut suria yang berterusan kepada radio VHF di Rusia sekarang." Skov berkongsi klip audio radio Rusia di mana angin suria boleh didengar mengganggu siaran.


Pusat Cuaca Angkasa AS (SWPC) meletakkan kedudukan ribut suria pada skala 'G1 Kecil', yang paling tidak kuat, kepada 'G5 Extreme'. Tetapi ribut suria yang lebih lemah juga boleh mengganggu komunikasi radio dengan sinaran tenaga tinggi yang boleh dibawa.


Sinaran ini dikatakan meliputi keseluruhan spektrum elektromagnet. Menurut SWPC, apabila CME yang berkuasa berlanggar dengan magnetosfera Bumi, semua sinaran tambahan itu boleh merosakkan satelit komunikasi dan navigasi. CME juga boleh mengganggu grid kuasa.


"Ini boleh menyebabkan gangguan bekalan elektrik yang boleh berlangsung beberapa hari jika ribut suria sangat kuat," kata SWPC.


Rusia mengalami gangguan frekuensi radio cukup lama apabila ribut suria melanda Bumi. - Foto NASA.


EmoticonEmoticon