Isnin, 20 Disember 2021

Wanita kahwini pokok 3 tahun lalu mengakui hidupnya menjadi lebih baik dan bahagia


Seorang wanita Britain yang mengahwini sebatang pokok dalam satu upacara unik, menyatakan bahawa hidupnya menjadi lebih baik selepas berkahwin dengan 'suaminya' itu sejak tiga tahun lalu, lapor akhbar Mirror UK pada 19 Disember 2021.


Kate Cunningham, 37, yang menetap di Merseyside, England, turut menukar nama keluarganya kepada Elder sempena nama pokok tersebut dan kini dikenali sebagai Kate Elder. Wanita itu berkahwin dengan pokok Elder pada September 2019.


Wanita itu berkata, walaupun perkahwinan mereka sudah memasuki usia tiga tahun, cinta dia dan suaminya masih teguh dan semakin kukuh menjelang sambutan Krismas pada bulan ini.


"Orang ramai masih bertanya sama ada perkahwinan ini berjaya mengubah kehidupan saya menjadi lebih baik. Ya, semestinya! Adakah saya masih mencintai pokok itu? Jawapannya adalah Ya, saya mencintainya," kata Kate.



Wanita yang merupakan seorang bekas guru itu melawat 'suaminya' sehingga lima kali dalam tempoh seminggu. Dia juga menghiasinya dengan dekorasi Krismas.


"Ini adalah sambutan Krismas ketiga untuk kami, jadi saya berada seperti satu tradisi untuk menghiasinya. Saya membuat kalung bunga daripada buah Berry musim sejuk holly yang saya cari semasa berjalan-jalan pada hujung minggu.


"Selain itu saya menambah sedikit semburan kilauan perayaan. Saya sungguh tertarik dengan pokok ini terutamanya ketika sinaran matahari pada bulan Disember," katanya.


Bagi Kate, pokok adalah seperti manusia - mereka mempunyai tenaga dan keupayaan untuk membentuk ikatan dengan benda di sekeliling mereka. Keluarga dan rakan Kate menyokong penuh perkahwinannya kerana dia telah lama mempunyai hubungan yang mendalam dengan alam.


Kate, bagaimanapun dikatakan berlaku curang terhadap 'suaminya' apabila dia mempunyai seorang teman lelaki yang juga seorang manusia. Menurutnya, suaminya reda tidak marah dengan hubungan tersebut.


Menurut laporan Mirror UK, perkahwinan aneh itu adalah sebahagian daripada kempen untuk menyelamatkan Taman Desa Lembah Rimrose daripada diubah menjadi pintasan oleh Lebuhraya Nasional.


Penduduk tempatan berkempen untuk menghentikan pintasan baru sepanjang 4.8 kilometer itu. Pembinaan itu difahamkan bertujuan untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas, melalui Lembah Rimrose ke Pelabuhan Liverpool.


Mereka berhujah bahawa jalan raya berkembar itu akan menghapuskan sebidang ruang hijau yang besar serta menyebabkan pencemaran. - Sumber Mirror UK.


Kate tetap bahagia selepas tiga tahun berkahwin dengan pokok Elder. - Foto Andy Kelvin/Triangle News

Keluarga dan rakan Kate menyokong penuh perkahwinannya. - Foto John Hegarty/Triangle News.


EmoticonEmoticon