Isnin, 6 September 2021

Planet Musytari Dapat Dilihat Dengan Mata Kasar Sehingga Akhir Tahun Ini


Penduduk Malaysia berpeluang melihat planet Musytari di langit pada waktu malam menggunakan mata kasar selain menggunakan binokular dan teleskop dengan menghadap ke arah ufuk sebelah timur hingga hujung tahun ini.


Agensi Angkasa Malaysia (MYSA) dalam satu kenyataan dalam akaun sosial rasmi Facebook berkata, planet terbesar dari sistem solar itu akan kelihatan di langit pada waktu malam sepanjang bulan Ogos hingga Disember ini sekiranya tiada awan atau hujan.


"Musytari berada di buruj Aquarius mulai Ogos ini dan menjejak sedikit demi sedikit ke arah barat sepanjang bulan dengan merentas di sempadan buruj Aquarius hingga Capricornus.


"Musytari akan kelihatan sepanjang malam di sekitar buruj Capricornus dengan diameter ketara Musytari adalah sebanyak 49 saat arka," katanya kenyataan tersebut baru-baru ini.


MySA menambah, lokaliti buruj itu sekitar hemisfera selatan bumi yang berhampiran zodiak Sagittarius dan Pegasus dengan bintang tercerahnya terdiri daripada bintang magnitud ketiga.


Permukaan Musytari jelasnya, dapat disaksikan begitu terang dan cerah dengan ciri luaran yang menonjol iaitu Great Red Spot akibat kesan pantulan daripada sinaran penuh matahari.


Dianggap sebagai planet terbesar dalam galaksi Bima Sakti dan planet kelima dari matahari di sistem suria, ia memiliki sejumlah 80 bulan yang berputar sebagai objek satelit semula jadi.


Gugusan itu membentuk sistem Jovian malah empat daripadanya bersaiz besar dapat dilihat jelas dengan teleskop iaitu Io, Europa, Ganymede dan Callisto yang digelar Galilean Moons.


Suasana malam di bandar raya Georgetown apabila planet Musytari dapat dilihat jelas di langit menerangi seluruh Pulau Pinang dan Seberang Perai. - Foto Yi Choong (Gambar ini dikongsi Utusan Malaysia pada 25 Ogos 2021).

Gambar ini dikongsi oleh Tun Farul Azri di akaun Facebooknya dan mengatakan gambar dirakam pada 28 Ogos 2021 berlokasi di Kuala Lumpur. - Foto Tun Farul Azri.


Kelihatan dua planet berdekatan dengan Bulan iaitu planet Musytari dan Zuhal, semasa fenomena 'halo bulan' pada 21 Ogos 2021 di Kota Kinabalu. - Foto Dark Sky Ranger/M. Luqmanul Hakim.

Penampakan Planet Musytari di buruj Capriconus pada pukul 8 malam 20 Ogos lalu. - Foto MYSA.


EmoticonEmoticon