Sabtu, 16 Jun 2018

Bukit Magnet Di India Mampu Menarik Kereta Naik Keatas


Di bumi ini masih banyak misteri dunia yang belum dijelaskan dengan sempurna. Beberapa keajaiban di muka bumi masih terus menjadi bahan pengkajian yang belum ada penjelasan yang komprehensif dan jelas. Salah satunya adalah misteri 'bukit Graviti' di India, dari kata lain benda ini bermaksud bukit magnetik.

Pada teorinya apabila sesuatu kenderaan menaiki bukit mesti agak sukar dan berat, tapi bukit magnetik di negara India ini pula sebaliknya apabila ada tarikan graviti menghala ke atas bukit. Ini membuatkan kita tercenderung bergerak ke atas bukit berbanding jatuh ke bawah.

Bukit magnetik di India ini dikatakan mampu menarik kereta (gear free) naik ke atas bukit dengan agak laju seakan seperti di tolak 3 orang. Juga dikabarkan, jika kapal terbang atau helikopter lalu kawasan ini akan terasa satu tarikan yang kuat membuatkan pesawat tersebut sukar dikawal. Jadi juruterbang di nasihatkan membawa pada ketinggian dan kelajuan tertentu.


Misteri bukit magnetik ini sebenarnya bukan hanya di India atau namun ada lagi beberapa tempat di dunia ini. Di Malaysia juga terdapat bukit magnetik yang terletak di Sabah yang mungkin ramai yang belum tahu khususnya penduduk Sabah itu sendiri.

Namun begitu, ada juga sebilangan individu mendakwa bukit magnetik ini sebenarnya tidak benar. Ianya cuma satu permainan ilusi optik, dari catatan yang menyangkal perkara ini mengatakan ia bukan cerun, bukit yang kelihatan menaiki sebenarnya menurun. Disebabkan optik mata kita melihat ia seperti menaik disebabkan persekitaran, menyebabkan kita rasa perkara yang berbeza.

Apa-apa pun, semua kejadian ini ada sebabnya, dan banyak lagi perkara di dunia ini yang sukar dirungkai oleh fikiran logik kita. Belum ada penjelasan jelas tentang penyebab fenomena ini. Yang pasti bukit itu memiliki kekuatan magnet yang amat besar. Apa pendapat anda tentang fenomena ini?


EmoticonEmoticon