Khamis, 9 Mei 2024

Kerana malas masak, lelaki tikam isteri guna batang berus gigi hingga maut


Seorang lelaki ditahan selepas membunuh isterinya dengan menggunakan batang berus gigi yang diruncingkan, dipercayai bermotifkan perasaan dendam dan tidak puas hati, lapor akhbar Kompas.com pada 8 Mei 2024.


Risma, 19, dibunuh suaminya, Iwan, 20, dengan berus gigi pada Sabtu (4/5/2024) petang. Kejadian berlaku di rumah sewa mereka di Jalan Paya Togok, Desa Tanjung Batu, Kecamatan Kundur, Kabupaten Karimun, Kepulauan Riau.


Mayat mangsa pertama kali ditemui oleh ibunya, Nurida, 49, yang datang ke rumah sewa anaknya pada Ahad (5/5/2024).


Alangkah terkejutnya Nurida melihat anaknya yang sudah tidak bernyawa terbaring terlentang di atas katil dengan batang berus gigi tersangkut di lehernya.


Polisi kemudian menyiasat lokasi kejadian dan berjaya menangkap suspek pada Ahad (5/5/2024) petang.


Tangkapan itu dibuat di pelabuhan bot laju Tanjung Berlian ketika mereka menyeberang dari Pulau Kundur ke Pulau Karimun Besar. Polis menembak kaki suspek yang melawan ketika ditahan polis.


Menurut polis, pasangan itu bertengkar sebelum suspek hilang sabar dan bertindak di luar kawalan. Suspek mencekik mangsa sebanyak dua kali sebelum menikamnya dengan berus gigi.


"Setiap kali saya pulang dari kerja, dia tidak pernah masak dan saya akan makan sendiri. Apabila saya meminta dia membuat kerja rumah seperti memasak atau mencuci pakaian, dia akan memberontak dan berkata bahawa dirinya bukan orang gaji," kata polis yang memetik kenyataan suspek.


Suspek juga mendakwa bahawa dia beberapa kali melihat isterinya bersama lelaki lain di hotel.


"Suspek mengaku selepas melakukan pembunuhan itu dia melarikan diri dan malam itu tidur di teres rumah seorang penduduk.


"Pada sebelah pagi, suspek menaiki pengangkutan awam ke pelabuhan Tanjung Berlian untuk melarikan diri ke Pulau Karimun.


"Bagaimanapun, cubaan melarikan diri gagal selepas pasukan gabungan Polis Karimun menahan suspek selepas turun dari pengangkutan awam," kata polis. - Sumber Kompas.com.


Suspek mencekik mangsa sebanyak dua kali sebelum menikamnya dengan berus gigi kerana perasaan sakit hati. - Foto Kompas.com.


EmoticonEmoticon